Lidegaard, Messerschmidt og Abild­gaard: Læg Ring 5-udvidelser i graven

DEBAT: Alt for mange husejere lever i uvished om, hvorvidt de vil få en motorvej gennem baghaven. Desuden er der andre, mere klimavenlige projekter, der kunne bruge pengene, skriver Martin Lidegaard (R), Morten Messerschmidt (DF) og Mette Abildgaard (K).

Af Martin Lidegaard (R), Morten Messerschmidt (DF) og Mette Abildgaard (K)
Henholdsvis MF for Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative

Den kommende infrastrukturplan bør indebære et endeligt opgør med det mange kilometer lange vilde vesten af en transportkorridor, der på fjerde årti har holdt fredet natur og tusindvis af borgere som gidsler.

Benny Engelbrecht skriver i sit bidrag til denne debatindlægs-serie, at han ønsker at ”viske tavlen ren” i forhold til den kommende infrastrukturplan. Og vi kunne ikke være mere enige.

Vi vil gerne viske tavlen ren, når det kommer til den fredede natur og de tusindvis af borgere, der på fjerde årti ikke ved, om de er købt eller solgt.

Urimelig uvished
For familierne, der er bosat i transportkorridoren, er boligsituationen en usikker størrelse. De skal nemlig leve med den konstante usikkerhed om, hvorvidt der skal anlægges en motorvej tværs gennem deres baghave.

Det sker jævnligt, at sjællandske kommuner bliver konfronteret med huskøbere, der har købt ejendom uden at vide, at den befinder sig i en transportkorridor, der tvangsbinder dem til deres hjem, mens vækst og udvikling inden for korridoren er bremset.

Det er et retspolitisk problem, og det er ikke fair over for boligejerne. En dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har da også skabt tvivl om, hvorvidt det overhovedet er lovligt at holde folk hen i uvished i så mange år.

Naturen må ikke erstattes af asfalt
Transportkorridoren går derudover igennem eller tæt forbi hele seks Natura 2000-områder, til trods for at det fremgår af Miljøstyrelsens vejledning, at der er direkte forbud mod planlægning af vejanlæg i Natura 2000-områder.

Og det er formentlig i strid med reglerne om Natura 2000-områder at anlægge vej eller jernbane gennem områderne. Det gælder blandt andet de fredede områder i Mølleådalen, Farum Naturpark og områderne omkring Kirkelte, som har figureret på EU’s liste over særligt beskyttede områder, før korridoren overhovedet trådte i kraft, og som huser flere truede dyrearter.

Det vil være synd og skam at frarøve kommende generationer de oplevelser, som vi har nydt godt af. Vores natur skal ikke erstattes af grå asfalt – det er noget, vi har til låns.

Endelig er der klimaet. Hvor ville det dog give mere mening at bruge pengene på eksempelvis en bedre kystbane eller anden kollektiv transport.

Ophæv transportkorridoren
Derfor vil vi opfordre vores gode kollegaer hos V og S til at tilslutte sig resten af Folketinget, der på tværs af partier (med undtagelse af LA) stemmer for at ophæve transportkorridoren i Nordsjælland.

En transportkorridor, der reducerer fredet natur og borgernes retssikkerhed til et potentielt infrastrukturprojekt, der primært vil være til fordel for mere lastbiltransport mellem Sverige og Tyskland.

Det er kun ganske, ganske få – primært svenskere – der stadig ønsker en nordlig Ring 5-infrastruktur, så lad os nu endegyldigt lægge transportkorridoren i graven!

Folketinget behandler forslaget en af de kommende uger, hvor politikere fra Venstre og Socialdemokratiet har mulighed for at leve op til deres valgløfter og fjerne usikkerheden for nordsjællandske borgere.

Forrige artikel 3F til ITD: I fortsætter dobbeltspil om transportregler 3F til ITD: I fortsætter dobbeltspil om transportregler Næste artikel Klaus Bondam: Mere cykling er en velfærdsgevinst Klaus Bondam: Mere cykling er en velfærdsgevinst