Luftfart: Høj sikkerhed og rettidig omhu hænger sammen
DEBAT: Luftfartens forretningsmodeller er under voldsom forandring, og det kan ikke udelukkes, at det kan have betydning for sikkerheden. Derfor er det vigtigt, at lovgivere, tilsynsmyndigheder og branchen selv konstant overvåger udviklingen, skriver Per Henriksen, chefkonsulent i Dansk Luftfart.
Af Per Henriksen
Chefkonsulent i Brancheforeningen Dansk Luftfart
Trafikstyrelsen har netop offentliggjort den årlige sikkerhedsrapport for civil luftfart. Rapporten bygger på styrelsens løbende tilsyn med luftfartsvirksomhederne. Konklusionen er meget tilfredsstillende, for den viser, at sikkerheden i dansk luftfart er helt i top. Samtidig konstateres det, at frekvensen for havarier i international ruteflyvning var på det hidtil laveste niveau.
Det er glædeligt, og viser, at det meget professionelle, systematiske og målrettede sikkerhedsarbejde mellem myndigheder og virksomheder virker. Og sådan skal det blive ved med at være. For at opretholde niveauet er det derfor vigtigt, at lovgivere, tilsynsmyndigheder og branchen selv konstant overvåger udviklinger og tendenser, der potentielt kan have sikkerhedsmæssig betydning.
Forretningsmodeller under forandring
I 2013 nedsatte transportministeren arbejdsgruppen om social dumping inden for luftfart. Arbejdsgruppen fik til opgave at analysere tendenser i luftfartens forretningsmodeller med specielt fokus på nye beskæftigelsesstrukturer.
Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.
Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på den nyvalgte transportkommissær, Violeta Bulc, og hvilke områder hun skal prioritere i sin nye stilling som kommissær.
Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.
Send dit indlæg til [email protected]
Arbejdsgruppens hovedrapport blev offentliggjort i april, men man fortsætter i øvrigt arbejdet i en permanent arbejdsgruppe. En central konstatering er, at luftfartens forretningsmodeller er under voldsom forandring i disse år. Luftfartsselskaberne stod tidligere selv for de fleste dele af værdikæden, og var dermed i fuld kontrol over de forskellige led i kæden.
Men i dag koncentrerer man sig i stigende omfang om kerneopgaven, hvormed store dele af elementerne varetages af underleverandører. Det kan for eksempel være flyvedligeholdet, men også ”forsyningen” af den flyvende arbejdskraft, altså piloter og kabinebesætninger. Effekten er, at sikkerhedsansvaret fordeles på flere hænder.
Teoretisk kan det ikke udelukkes, at de nye strukturer på den ene eller anden måde kan have betydning for ansvarsfordeling og sikkerhedskulturen.
Per Henriksen
Chefkonsulent, Dansk Luftfart
En gennemgående tendens i de moderne forretningsmodeller er, at piloter og kabine i stigende omfang beskæftiges indirekte. Mange beskæftiges i dag gennem et eksternt bemandingsbureau, hvor man enten er ansat og derfra udlejes til flyselskabet, eller at man etablerer sit eget lille selskab, hvor man som såkaldt ”selfemployed” direkte eller indirekte sælger sin arbejdskraft til et luftfartsselskab. Det sker ofte på kontrakter med lav beskæftigelsessikkerhed i forhold til de traditionelle strukturer.
Hvad med sikkerheden?
Har det betydning for sikkerheden? Der er som omtalt ovenfor intet som helst i statistikkerne, der tyder på det. Så reelt set ved vi det ikke. Men teoretisk kan det ikke udelukkes, at de nye strukturer på den ene eller anden måde kan have betydning for ansvarsfordeling og sikkerhedskulturen. Og når man samtidig betænker, at de nuværende regler er udformet med baggrund i den traditionelle struktur, hvor der var direkte relation mellem arbejdsgiver og arbejdstager, er der god grund til stille spørgsmålet, om reglerne er i stand til at opfange effekten af forandringerne i forretningsmodellerne.
Det er ikke et spørgsmål, vi kan besvare alene på dansk grund. Luftfartssikkerheden er et internationalt emne, og for vores vedkommende ikke mindst et EU-emne. Så derfor er en vigtig prioritering for den nye transportkommissær, Violeta Bulc, at bane vejen for, at EASA iværksætter en grundig risikoanalyse af sammenhænge og teoretiske problematikker.
Netop derfor har Trafikstyrelsen på baggrund af arbejdsgruppens drøftelser rettet henvendelse til EASA om at iværksætte kvantitative og kvalitative undersøgelser af, om de gældende regler modsvarer udviklingen. Det er rettidig omhu!