Movia-formand: Bevar Passagerpulsen – uden tilfredshedsundersøgelser

BEVILLING: Forbrugerrådet Tænks bevilling til at drive Passagerpulsen udløber ved årets udgang, men får nu opbakning til arbejdet fra Movia. Med forbehold. På Christiansborg vil EL sikre nye penge til projektet. 

Passagerpulsen har fingeren på den offentlige transports kunders tilfredshed. Det fører til kritik, men også ros af dem, der gør det godt. Her er det tidligere transportminster Magnus Heunicke (S), der sammen med Forbrugerrådets Tænks direktør Anja Philip hylder BAT med prisen for bedste kundeservice i 2015.
Passagerpulsen har fingeren på den offentlige transports kunders tilfredshed. Det fører til kritik, men også ros af dem, der gør det godt. Her er det tidligere transportminster Magnus Heunicke (S), der sammen med Forbrugerrådets Tænks direktør Anja Philip hylder BAT med prisen for bedste kundeservice i 2015.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Passagerpulsen sætter lyd til passagernes stemme til gavn for operatørerne.

Det skriver Movias formand, Hillerød-borgmester Kirsten Jensen (S) i et indlæg på Altinget. Hun opfordrer derfor til, at der findes en løsning for, hvordan Forbrugerrådet Tænk kan drive Passagerpulsen videre efter nytår, hvor den hidtidige bevilling udløber.

”Forbrugerrådet har ikke patent på passagernes stemme, men jeg synes, at de har en position og indsigt, som er værd at lytte til. Og som vi politikere kan blive klogere af,” skriver Kirsten Jensen i en uddybende mail til Altinget.

Dokumentation

Politisk aftale om Passagerpulsen

Som en del af udmøntningen af forliget 'Bedre og billigere kollektiv trafik' fra 2012 indgik forligspartierne i 2014 aftale om etablering af Passagerpulsen.

Ifølge aftaleteksten har Passagerpulsen til formål at sætte fokus på passagerernes samlede rejse med den kollektive trafik, skabe ny viden, samt sikre at passagerernes interesser varetages af en uafhængig instans.

Parterne bag aftalen ønskede at finansiere følgende af Passagerpulsens aktiviteter:

  • Passagerpulsens sekretariat
  • Interessentforum
  • Passageragenter
  • Passagerpanel

Det skulle bidrage til at sikre, at passagererne får en stærk stemme om deres behov og oplevelser på deres rejse fra dør til dør i den kollektive
trafik.

Passagerpulsen skulle evalueres efter tre år. Det vil sige i 2017.

Forligsparterne blev på den baggrund enige om at afsætte 30 millioner kroner, heraf halvanden million kroner til opstartsomkostninger, til Passagerpulsen frem til og med 2018.


Kilde: Transportministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00