Debat

Movia: Løsninger på fremtidens kollektive transport kan findes i fortiden

Hvis vi skal løse problemet med mobilitet i landområder, så skal vi både bruge gamle idéer og ny teknologi, skriver Per Gellert.

Særligt den teknologiske udvikling med smartphones kalder på, at vi får pudset nogle af de gode ideer af og gentestet dem i lyset af de nye muligheder. Her tænker jeg især på de fleksible tilkaldebusser og samkørsel, skriver Per Gellert.
Særligt den teknologiske udvikling med smartphones kalder på, at vi får pudset nogle af de gode ideer af og gentestet dem i lyset af de nye muligheder. Her tænker jeg især på de fleksible tilkaldebusser og samkørsel, skriver Per Gellert.Foto: Søren Steffen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tidligere indlæg i debatserien om kollektiv transports udfordringer i landdistrikterne har peget på behovet for at sikre mobilitet i landområderne, de aktuelle udfordringer med økonomien og faldende passagertal.

Det vil jeg undlade at gentage, men blot tilslutte mig.

Jeg tror i virkeligheden, den største udfordring er, at det er svært at finde gode og fremfor alt økonomisk rentable løsninger til landområder.

I de mere end 30 år jeg har arbejdet enten som konsulent eller i et trafikselskab, har der været fokus på at forbedre mobiliteten i landområderne.

Her er transportefterspørgslen meget svingende i passagermængder på forskellige tidspunkter i en stor og spredt geografi.

Det løser store busser ikke altid lige godt – og det har de faktisk aldrig gjort. Dermed ikke sagt, at de bare kan spares væk.

Guld fra gemmerne

Gennem årene er der afprøvet mange forskellige løsninger – med større eller mindre succes.

Jeg var selv med i et projekt i 90’erne, hvor COWI fik en idé om en ”Kaldebus i Grenaa”, hvor busserne kørte frit mellem alle stoppesteder

Per Gellert
Plandirektør, Movia

Det væsentlige er, at innovationen har skubbet på udviklingen af nogle af de tilbud, som findes i storskala i dag – bland andet flextur og andre fleksible tilbud.

Innovationen er altafgørende og skal fortsætte. Løsninger, vi for 10-15 år siden anså for umulige, kan i dag være mulige på grund af den teknologiske udvikling.

Særligt den teknologiske udvikling med smartphones kalder på, at vi får pudset nogle af de gode ideer af og gentestet dem i lyset af de nye muligheder. Her tænker jeg især på de fleksible tilkaldebusser og samkørsel.

Jeg var selv med i et projekt i 90’erne, hvor COWI fik en idé om en ”Kaldebus i Grenaa”, hvor busserne kørte frit mellem alle stoppesteder, og man skulle bestille den hjemmefra eller fra stoppestedet, når man skulle afsted.

Dengang var det ”voice-respons”, der var ”det nye” og kunne bruges fra egen fastnettelefon.

Det fungerede i hjemmet, men fra de store stoppesteder skulle man etablere en telefonboks-løsning, og derfor blev det alt for dyrt. I dag kan dette klares med en app.

Læs også

Fleksibilitet og lokalt sammenhold

I Movia er vi sammen med Faxe Kommune i gang med at beskrive et forsøg, vi kalder FLOT (Fleksibel Offentlig Transport).

Ideen er den samme som i Grenaa, hvor vi fjerner de faste ruter og kører frit mellem alle stoppesteder på tre buslinjer.

Passagererne kan bestille bussen i en app og her få et tidspunkt for opsamling – gerne indenfor 10-15 minutter. Samtidig kan de se, hvor bussen befinder sig, betale med Rejsekortet og bedømme turen i app’en bagefter.

En af udfordringerne er, at samkørsel først rigtig giver mening, når der er noget volumen, og man derfor har en sikkerhed for, at man både kan komme ud og hjem

Per Gellert
Plandirektør, Movia

Kørslen skal udføres med mindre busser, og håbet er at designe en billigere og eller bedre service. Men det kræver test og udvikling at finde det rigtige setup.

Tilsvarende har der gennem årene været talt om og afprøvet forskellige forsøg med samkørsel, og der findes i dag en række veletablerede virksomheder, som tilbyder samkørselstjenester.

En af udfordringerne er, at samkørsel først rigtig giver mening, når der er noget volumen, og man derfor har en sikkerhed for, at man både kan komme ud og hjem.

Desuden er det med de nuværende regler vanskeligt at få en fornuftig forretning ud af at køre andre.

Storskalaforsøg er næste skridt

Trafikselskaberne har peget på, at der er behov for en ”paraply”, som samler udbyderne og etablerer og administrerer en betalingsmodel, hvor kommunerne har mulighed for økonomisk at støtte de borgere, som gerne vil tilbyde at tage andre med.

Der er i landområderne en lang og god tradition for, at man hjælper hinanden med transport til fodbold, indkøb eller læge. Den kan vi bygge videre på, og trafikselskaberne kan tilmed understøtte den med for eksempel flextur for at sikre forsyningssikkerheden. Et storskalaforsøg ville være næste logiske skridt.

Staten har gennem årene påtaget sig en rolle i forhold til at understøtte innovationen med økonomiske midler, hvilket utvivlsomt har været afgørende for udviklingen i mobiliteten.

I dag er der om muligt endnu mere behov for, at staten stiller sig i spidsen for innovationen. Særligt i lyset af de økonomiske udfordringer kommuner og regioner står i og med udsigten til, at der skæres i den mindst rentable del af busserne, som netop er dem, der kører på landet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00