Ny debat om EU’s vejpakke

DEBAT: EU-Kommissionen har præsenteret tredje og sidste udspil til en ny vejpakke. Hvad er ”hot” og hvad er ”not”? Et hold af debattører tager debatten.

Foto: Bax Lindhardt /Ritzau Scanpix
Kristian Andersen

EU-Kommissionen præsenterede i slutningen af maj sidste del af sin såkaldte vejpakke, der med en række initiativer sætter fokus på godstransportens CO2-udledning, trafiksikkerhed, førerløs teknologi og digitalisering.

Næste skridt er, at Europa-Parlamentet og EU’s medlemslande skal tage stilling til vejpakken, så de videre forhandlinger kan fortsætte.

Altinget benytter anledningen og spørger et hold af debattører: Hvad er ”hot” og hvad er ”not” i Kommissionens udspil?

Dokumentation

EU-Kommissionens vejpakke

EU-Kommissionen præsenterede i maj og november 2017 henholdsvis første og anden del af sin såkaldte vejpakke (også kaldet mobilitetspakke).

Vejpakken sigter især på at revidere EU-lovgivningen om adgangen til markedet for transportvirksomheder, social-, og arbejdsmarkedsforhold for chauffører og EU-reglerne for vej- og brugsafgifter for især tunge køretøjer.

Med Kommissionens tredje og sidste udspil rettes fokus på godstransportens CO2-udledning, trafiksikkerhed, førerløs teknologi og digitalisering. Det sker med afsæt i en række initiativer.

Det gælder blandt andet:

  • Nye standarder for lastbilers CO2-udledning
  • Elektroniske fragtdokumenter
  • Krav til sikkerhedsudstyr i personbiler såvel som lastbiler og busser
  • Handlingsplan for automatisk og førerløs teknologi
  • Strategi for udvikling af europæisk batteriteknologi

Læs om alle initiativerne her.

Kilde: EU-Kommissionen, Folketingets EU-konsulent


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00