Ny kommissær vil liberalisere transporten

EU: Siim Kallas var i går i høring i Europa-Parlamentet. Liberalisering og indre marked er vigtigst. Delt tilfredshed blandt danske parlamentarikere.
Esteren Siim Kallas var i går i høring som EU's nye transportkommissær.
Esteren Siim Kallas var i går i høring som EU's nye transportkommissær.Foto: Pressefoto / EU
Kristian Aaskov Nielsen
Fakta
Kallas' syv punkter
1. Fjerne hindringer for transportens frie bevægelighed. På transportområdet er der mange begrænsninger af det indre marked. Eksempelvis med togenes signalsystemer i de enkelte lande.
2. Øget liberalisering. Folk og firmaer vil støtte en liberalisering, hvis det er til fordel for dem.
3. Give muligheder for lavemissions-transport. Der er brug for en klar lovgivningsramme. Med klimadagsorden er det nødvendigt at se på en strategi.
4. Fremskyndelse af ITS. Der er en række nye systemer, som ikke er udviklede nok. Kallas mener ikke, det går hurtigt nok.
5. Transporten er en ekstern industri, hvilket betyder, at der skal kæmpes for internationale regler.
6. Højere prioritering af transeuropæisk infrastruktur. Man skal se på flaskehalse. Investeringsmæssigt har en stor del af Europa kun investeret nationalt. Øst/vest-sammenkoblingen er stadig dårlig.
7. Fælles investeringsretningslinjer. Det er ofte i veje, der bliver investeret i - og ikke jernbane. Det kunne ske med en europæisk infrastrukturfond. Ellers frygtes det, at arbejdet kun sker i små stræk.

Kilde: Siim Kallas ved høringen
Der var både ris og ros til den nye transportkommissær, estiske Siim Kallas, efter gårsdagens høring. Den danske europaparlamentariker Morten Messerschmidt (DF) bifalder ikke Kallas
Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00