Ole Birk koldstarter taxiforhandlinger

TAXI: Efter en strid begyndelse på forhandlingerne om en ny taxilov er der nu meldinger om en mere konstruktiv proces. Men parterne står fortsat langt fra hinanden.

Efter en heftig start strømmer der nu positive meldinger om de verserende taxiforhandlinger.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen er i hvert fald positiv efter et forhandlingsmøde i Transportministeriet onsdag aften.

”Der var en bedre tilgang til forhandlingerne, end der har været indtil nu. Men nu må vi jo se, hvad ministeren kommer med til næste møde,” siger Kim Christiansen.

Samme positive udlægning af onsdagens møde kommer fra Enhedslisten og Radikale.

”Det virker som om, at partierne er ved at tale sig ind på hinanden. Jeg tror mere på, at der er en bred aftale på vej, end jeg gjorde inden mødet onsdag aften,” siger transportordfører Andreas Steenberg (R).

De seneste par uger har der været hårde meldinger fra forhandlingernes mest centrale parter, som vidner om et mildt sagt lunkent forhandlingsklima. Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn skrev i midten af januar, at forhandlingerne ”på det nærmeste er gået i stå”, efter den nye minister var kommet til. Og at det skyldes, at transportministeren har præsenteret et – i hans øjne – alt for liberalt udspil.

”Hvor en realistisk politisk aftale kunne være indgået, vælger Ole Birk Olesen i stedet at spy anarkoliberalistisk ild og gå på konfliktskabende glasskår,” lød det fra Rasmus Prehn.

Tæt på aftale under Schmidt
Både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti har i Altingets spalter berettet om, at man var et mulehår fra at lande en aftale under den tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V), men at det blev forpurret af regeringsskiftet i november. 

”Jeg ærgrer mig stadig over, at det udkast til en ny taxilov, som et bredt flertal i Folketinget var meget tæt på at have forhandlet endeligt på plads med daværende transportminister Hans Christian Schmidt, er blevet kasseret af den nye minister. For Ole Birk Olesens udspil til en ny taxilov lader meget tilbage at ønske,” lød det fra Kim Christiansen op til forhandlingerne onsdag  

Men nu er det altså en noget anden udlægning, der kommer fra forhandlingsparterne:

”I betragtning af, hvor hårdt fronterne var trukket op inden, så foregik forhandlingerne i en fuldstændigt konstruktiv atmosfære. Der var ikke noget optræk til ballade, men der er stadig store meningsforskelle,” siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

Ifølge Altingets oplysninger landede der ikke noget konkret på onsdagens møde. Regeringens udspil blev gennemgået, og partierne kunne så meddele sine holdninger til de enkelte elementer. Det vil Ole Birk Olesen tykke grundigt på inden partier skal mødes igen i næste uge.

Skal ikke være forskrækkede
Hovedknasten er fortsat, hvor fri taxikørslen skal være. DF og Socialdemokraterne er bekymrede for, om det bliver for let at snyde i skat med ministerens model. Ole Birk Olesen lægger blandt andet op til at sikre kontrol med snyd, ved at myndighederne får adgang til GPS-koordinater. Som eksempelvis kan registreres via en smartphone.

”Vi skal ikke være forskrækkede over at gøre tingene på nye måder. Nye tider kræver nye løsninger. Ellers risikerer vi, at udviklingen passerer os, uden at vi griber de nye teknologier og nye forrentningsmodellers mange gevinster," lød det fra ministeren i midten af januar.

Her ligger altså et afgørende stridspunkt. Og Dansk Folkeparti fastholder efter onsdagens forhandlinger behovet for taxametre og sædefølere i alle biler. Og så afviser man hårdnakket regeringens opdeling af taximarkedet i to med særskilte regler for gadekørsel og bestilte ture.

”Vi ønsker en indretning af bilerne, som det er i dag. Og vi ønsker ikke en opdeling i gadeture og bestilte ture,” siger Kim Christiansen.

Branche opfordrer til at begrave stridsøksen
Uden for Christiansborg er der tydelig bekymring for de seneste ugers stridighederne på Christiansborg.

Op til forhandlingerne onsdag opfordrede direktør i Dansk Taxi Råd Trine Wollenberg til, at politikerne ikke graver sig alt for langt ned i grøfterne.

"De politiske bidrag til debatten har til tider været kradsbørstige i tonen, men trods uenigheder om, hvor dybt det liberale snit skal ligge, er der heldigvis langt mere, der samler end skiller partierne ad,” skriver hun.

Hun peger på, at man faktisk over en bred kam er ret enige om at åbne markedet mere op, og at alle parter må være indstillet på at give sig lidt.

”Det kræver naturligvis politiske kompromisser at lande en politisk aftale om en ny taxilov, hvorfor alle parter må give sig for at få enderne til at mødes,” skriver Trine Wollenberg.

Forrige artikel Transportministeren om ny masterplan: Et nyt 2009-forlig ligger ikke i kortene Transportministeren om ny masterplan: Et nyt 2009-forlig ligger ikke i kortene Næste artikel DF og EL om nye SAS-baser: Behov for internationale regler DF og EL om nye SAS-baser: Behov for internationale regler
Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

UDBUD: Det rammer medarbejderne, når et offentligt udbud som dét, Arriva vandt sidste år, presser virksomheder til at underbyde sig selv. Det mener en arbejdsmarkedsforsker, der bliver bakket op af Enhedslisten. Venstre ønsker ikke at blande sig.