Radikale: Reel CO2-reduktion kræver ny registreringsafgift

DEBAT: Kun ved at omlægge registreringsafgiften kan vi få Danmark ud af slæbesporet, når det kommer til salget af elbiler, skriver De Radikales nye trafikordfører, Andreas Steenberg.

Af Andreas Steenberg (R)
Trafikordfører

Transport betyder noget for alle mennesker. Tænk bare på, hvad Danmark havde været uden Storebæltsbroen, København uden S-tog og Metro – eller hvad vejene har betydet for eksempelvis Herning og Vendsyssel.

Hver dag bruger vi transport til at aflevere børnene, køre på arbejde eller mødes med familie og venner. Og hver dag skal fødevarer transporteres, så vi kan få mad på bordet.

Men vores færden rundt i landet påvirker ofte naturen, miljøet og klimaet negativt. Derfor skal vi sikre, at vores transport bliver grønnere.

Her bør efterårets trafikforlig være første stop. Det er afgørende, at trafikforliget kommer med reelle reduktioner af udledningen af drivhusgasser og sikrer, at vi får Danmark ud af det sorte slæbespor og ind på den grønne overhalingsbane.

Og der er nok at tage fat på.

CO2-reduktion kræver mod
Ifølge FN's klimapanel, IPCC, er kørsel på vejene kilde til langt størstedelen af udledningerne fra transportsektoren. Herhjemme kommer man heller ikke uden om transportsektoren, hvor CO2-udledningen fra person- og lastbiler udgør over en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning. 

Med forståelsespapiret, der danner rammen for den nye regering, har vi taget et skridt i den rigtige retning. Det er lidt af et månelandingsprojekt, at vi nu har aftalt 70 procents CO2-reduktion i 2030. For at nå det mål kræves, at vi tør træde nye veje.

Det kræver også, at klimapolitikken ikke bliver ny symbolpolitik, men at vi tager fat på konkrete, reelle løsninger, så vi kan sikre reelle CO2-reduktioner. Derfor skal vi bruge alle de muligheder, vi har. Og her skal vi tage grundlæggende og strukturelt fat med instrumenter, som konkret og sikkert vil nedbringe CO2-udslippet.

Vi vil have en grøn transport, hvor vi erstatter forurenende biler med alternative transportformer. Elbiler og andre biltyper på vedvarende energi skal være det oplagte valg for mange. Og vi vil sikre, at vi når 1 million elbiler i 2030.

Nødvendigt at omlægge afgift
Det kan vi kun ved at lave en gennemgribende forandring af den danske registreringsafgift til en teknisk afgift, hvor bilerne beskattes efter deres CO2-belastning. Det vil have en reel CO2-effekt og hjælpe branchen med at omstille sig til at være bæredygtig.

Og vi vil stoppe salget af nye benzin- og dieselbiler i 2025. Men det skal ske gennem beslutning i EU og ved at forberede de danske forbrugere på omstillingen. Målet er, at ingen nye biler i EU skal have en forbrændingsmotor i 2030. Vi vil også lave en plan for at få alle offentlige køretøjer til at køre på vedvarende energi, så busser, skraldebiler og hjemmepleje stopper med at køre rundt og forurene.

Kigger vi mod nord, ved vi, at det kan lade sig gøre at skabe en grønnere trafik. I 2018 blev der solgt 46.154 elbiler i Norge. I Danmark var tallet 1.545.

Det svarer til, at hver tredje bil i Norge var en batteridreven elbil. Dette lykkedes, fordi det ganske enkelt er billigere at købe og køre i en elbil, end det er at købe en benzinbil hos vores naboer. 

Næste stop: trafikforliget
Så er det ikke på tide, at vi dropper skattelettelserne på benzin og dieselbiler og bruger dem på klimavenlige biler? Det synes jeg.

Mange rystede på hovedet, da vi for årtier siden turde drømme stort og sætte kursen mod en 100 procent grøn energisektor. Med energiforligene fra 2012 og 2018 når vi i mål. Nu er tiden kommet til, at vi gør det samme med transportsektoren.

Næste stop: trafikforliget. Lad os bruge det til at skabe et grønt systemskifte, hvor vi får Danmark ud af det sorte slæbespor og ind på det grønne. Vejen ind i fremtiden skal være brolagt med grøn energi.
 

Forrige artikel Forsker: Afgifter på lange flyrejser er vigtigere end på korte rejser Forsker: Afgifter på lange flyrejser er vigtigere end på korte rejser Næste artikel DTU og Dansk Energi: En million elbiler kræver investeringer i et smart elnet DTU og Dansk Energi: En million elbiler kræver investeringer i et smart elnet
  • Anmeld

    $100gift card survey · Dollar General store survey

    Take $100 gift card survey by dollar general stores

    Nowadays Lot of air is polluted with co2 we must take care of our childrens while going out. Recetly, Air purifiers were launched in the market with amazing performace. I have taken it from nearest dollar general stores at reasonable price. Seller suggested me take customer survey at https://dgcustomerfirst-com.com/ to win $100 gift cards. Unfortuanately my friend won that gift card.

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.