Debat

Rasmus Prehn: Den tredje Limfjordsforbindelse fremtidssikrer hele Nordjylland

Den tredje Limfjordsforbindelse vil gavne både virksomheder og borgere, og så vil den fremtidssikre hele regionen ved at tiltrække arbejdspladser og investeringer. Vi har lyttet til kritikerne og diskuteret det længe, men nu er det på tide, at vi sætter spaden i jorden, skriver Rasmus Prehn (S).

Den tredje Limfjordsforbindelse skal aflaste den eksisterende Limfjordsbro i Aalborg og Limfjordstunnelen. Det vil komme borgerne i Aalborg til gode, skriver Rasmus Prehn (S).
Den tredje Limfjordsforbindelse skal aflaste den eksisterende Limfjordsbro i Aalborg og Limfjordstunnelen. Det vil komme borgerne i Aalborg til gode, skriver Rasmus Prehn (S).Foto: Mikkel Berg Pedersen/Freelance/Ritzau Scanpix
Rasmus Prehn
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Limfjordstunnelen åbnede den 6. maj 1969, men der skulle ikke gå lang tid, før diskussionen gik på, om man kunne lave en ny forbindelse - og hvor den skulle etableres.

Allerede i 1973 var man i gang med at undersøge en række mulige løsninger, og i alt har hele ni forskellige modeller været oppe at vende i forhold til placering og linjeføring.

Hvis vi ikke gør noget, så risikerer vi, at en region hæmmes og sættes tilbage i forhold til vækst og udvikling.

Rasmus Prehn (S)
Formand for Folketingets Transportudvalg

Derfor er det også en historisk milepæl for Nordjylland, når Folketinget i dag 19. marts førstebehandler anlægsloven om den tredje Limfjordsforbindelse. For vi har talt og diskuteret i mange år – nu handler vi endelig.

Og det er godt, der nu sker noget. Hvis man har boet i Nordjylland eller eksempelvis har skullet med en færge fra Frederikshavn eller Hirtshals, ved man, hvordan kø, trængsel og forsinkelser er en fjende, der jævnligt dukker op.

Når uheld eksempelvis sker, så lammer det på mange måder Nordjylland, hvilket koster tid, penge, frustration, investeringer og i sidste ende nordjyske arbejdspladser. Derfor kan det også siges ganske klart: Hvis vi ikke gør noget, så risikerer vi, at en region hæmmes og sættes tilbage i forhold til vækst og udvikling. 

Til gavn for borgere og virksomheder

Den tredje Limfjordsforbindelse vil bygge bro til fremtiden og sikre, at Nordjylland står rustet til fremtidens udfordringer. For hvis Nordjylland skal tiltrække arbejdskraft, investeringer og nye muligheder, så kræver det ordentlig infrastruktur.

Læs også

For ingen virksomheder er naturligvis interesserede i, at de med en placering i Nordjylland ofte kan risikere, at deres lastbiler med fragt holder i kø og ingen vegne kommer. Og så tror jeg, alle kan skrive under på, at køkørsel er superfrustrerende i en travl hverdag. Den tredje Limfjordsforbindelse kommer derfor til at gavne alle, der har sin gang i Nordjylland, om det så er borgere eller virksomheder.

Den nye forbindelse bliver en cirka 20 kilometer lang motorvej med fire spor. Den kommer til at forbinde E39 Hirtshalsmotorvejen i nord og E45 Nordjyske Motorvej i syd. Det gør, at vi sikrer god aflastning af Limfjordstunnelen og Limfjordsbroen, hvilket betyder, at vi får et Nordjylland i stærkere symbiose, og som er mindre sårbart, hvis der skulle ske problemer på de andre forbindelser.

Hvis Nordjylland skal tiltrække arbejdskraft, investeringer og nye muligheder, så kræver det ordentlig infrastruktur.

Rasmus Prehn (S)
Formand for Folketingets Transportudvalg

Samtidig vil den tværgående trafik i Aalborg også blive begrænset. I dag går der masser af trafik gennem Aalborg, og en begrænsning af trængsel, trafikstøj og tidsspild i Danmarks fjerdestørste by, tror jeg, at rigtig mange borgere hilser velkommen.  

Og med mindre trafik over den eksisterende Limfjordsbro i Aalborg gives der bedre mulighed for at styrke den kollektive trafik med eksempelvis nye plusbusser, der kører i en nord-syd-akse, eksempelvis fra Vodskov til Svenstrup. Den trafikale aflastning af det centrale Aalborg skaber også bedre mulighed for mere cyklisme.

Styrker infrastrukturen i hele Nordjylland

Men det er ikke kun borgerne i Aalborg, der får glæde af en ny forbindelse. Det er hele Nordjylland, og det er afgørende at forstå, at der er tale om en forbindelse, der styrker og fremtidssikrer en hel region med næsten 600.000 indbyggere. 

En ny Limfjordsforbindelse gør nemlig, at Nordjylland opnår større robusthed og sikkerhed, hvis uheldet skulle være ude, og den ene eller anden forbindelse er sat ud af spil, måske på grund af uheld. Og så styrker en ny forbindelse også de centrale knudepunkter i Nordjylland.

Læs også

Tag eksempelvis Aalborg Lufthavn. Med den nye forbindelse får den en endnu mere central placering.

Et andet eksempel kunne være Hirtshals Havn. Det er helt afgørende for vores færger og fragtruter, at forbindelsen gennem Danmark og videre ned gennem Europa kan gøres ubesværet og smidigt - uden massevis af forsinkelser.

Limfjordsforbindelsen er en stor beslutning, og der har været meget diskussion forbundet med den. Men det er vigtigt at slå fast, at alle spørgsmål er blevet behandlet behørigt og dybtgående.

Rasmus Prehn (S)
Formand for Folketingets Transportudvalg

Kritikere er blevet taget alvorligt

Den tredje Limfjordsforbindelse er en stor beslutning, og der har været meget diskussion forbundet med forbindelsen. Men det er vigtigt at slå fast, at alle spørgsmål er blevet behandlet behørigt og dybtgående. For ja, vi har diskuteret alt fra oddere til støj til knortegæs.

Men alle bekymringer er heldigvis blevet taget alvorligt og undersøgt grundigt. I Danmark tager vi nemlig altid kritikere og indsigere alvorligt, når det kommer til anlægsprocesser.

Faktisk har vi tidligere set, at når vi i Danmark etablerer store infrastrukturprojekter, så fører det ofte til bedre biodiversitet og miljø, end før vi gik i gang. Det var eksempelvis tilfældet med Storebæltsforbindelsen. 

I mere end 50 år har vi diskuteret og undersøgt en ny Limfjordsforbindelse. Men nu er det på tide, at vi sætter spaden i jorden og får etableret den ekstra Limfjordsforbindelse, som så mange har skreget på i så mange år.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00