Debat

Region Sjælland til Christiansborg: Vi mangler penge til Investeringer i lokalbaner

Staten har ikke ajourført tilskuddet til investeringer i lokalbaner siden omkring årtusindskiftet. Regeringen og Folketinget bør derfor hurtigst muligt leve op til sit ansvar og udvide de økonomiske rammer, skriver Heino Knudsen. 

Det er min og de andre regioners opfattelse, at staten ikke helt lever op til sit ansvar, skriver Heino Knudsen. 
Det er min og de andre regioners opfattelse, at staten ikke helt lever op til sit ansvar, skriver Heino Knudsen. Foto: /ritzau/Bjarke MacCarthy/Socialdemokratiet
Heino Knudsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Østbanen har brug for at få nye skinner – en investering til omkring en halv milliard kroner, og andre lokalbaner følger snart efter.

Men Region Sjælland og de andre regioner har ikke fået de økonomiske rammer, der muliggør de nødvendige investeringer for at få banerne til at køre i fremtiden.

Regionen kan ikke udskrive skatter, og det er derfor staten og Folketinget, der har ansvaret for, at regionerne har økonomien til at drive lokalbanerne. Det ansvar, håber vi, at de snart vil leve op til.

Har ikke pengene
I dag er der høring i Folketingets Transportudvalg om finansieringen af lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold. Der er et særligt fokus på Østbanen – lokalbanen, der kører fra Stevns og Faxe til Køge. Banen skal have nye spor, men Region Sjælland har ikke pengene til den forestående totalrenovering. Hvorfor det forholder sig sådan, kræver en lille historie.

Udover at drive sundhedsvæsenet har regionerne en række regionale udviklingsopgaver – eksempelvis at sikre rent vand i hanerne, at fordele gymnasieelever og at drive regional kollektiv trafik – herunder lokalbaner.

Lokalbanerne er de mindre jernbanestrækninger i Danmark, som ligger i områder, hvor der ikke er statslige jernbaner. Det er altså i områder, der typisk ligger uden for de større byer og knudepunkter. Region Sjællands Østbane binder Faxe og Stevns kommuner sammen med Køge og har årligt mere end 1 million passagerer.

Drift, vedligeholdelse – og totalrenoveringer, når skinnerne efter 40 år er slidt ned – skal regionerne stå for. Regionerne kan ikke udskrive skatter og får i stedet sin finansiering fra staten og lidt fra kommunerne.

Det ville klæde regeringen og Folketinget af få rettet op på de økonomiske rammer.

Heino Knudsen (S)
Regionsrådsformand, Region Sjælland

Folketinget lever ikke op til sit ansvar
Konstruktionen er således, at staten gennem tilskud har ansvaret for de økonomiske rammer, som regionerne har til at klare opgaverne. Det er min og de andre regioners opfattelse, at staten ikke helt lever op til sit ansvar.

Den aktuelle misere skyldes, at staten ikke har ajourført tilskuddet til investeringer i lokalbanerne. Tilskuddene blev fastlagt omkring årtusindeskiftet efter en konkret vurdering af hver enkelt lokalbanes investeringsbehov frem til 2009.

Regionerne har derfor ikke fået midler til nye investeringer efter 2009. Daværende Transportminister Jacob Buksti (S) sagde dengang til Transportudvalget:

”Foreligger der yderligere investeringer efter denne periode, vil omkostningerne hertil ligge over det forudsatte investeringstilskud". 

Driften af den regionale kollektive trafik og lokalbanedriften er så trængt, at det allerede har været nødvendigt med store besparelser. Hos os i Region Sjælland var vi senest i 2019 nødsaget til at spare 17 millioner årligt på den kollektive bustrafik, og det var ikke første gang.

Læs også

Sprænger rammerne
Nu står vi i Region Sjælland over for en investering på 500 millioner til at fremtidssikre vores Østbane – langt mere end de rammer staten stiller til rådighed. Staten har hidtil undslået sig sit medansvar for finansieringen.

Lad os nu komme videre og få styrket den regionale kollektive trafik

Det ville klæde regeringen og Folketinget af få rettet op på de økonomiske rammer.

Lad os komme videre med at styrke den kollektive trafik også som et led i den grønne omstilling af transporten. Vi skal på kort sigt sikre den fortsatte drift af Østbanen til glæde for borgerne i den del af Region Sjælland, som betjenes af banen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Heino Knudsen

Regionsrådsformand (S), Region Sjælland, bestyrelsesmedlem, Danske Regioner, formand, løn-og praksisudvalget, Danske Regioner, folketingskandidat for Socialdemokratiet i Guldborgsundkredsen
Erhvervsuddannet

0:000:00