S melder hus forbi til kritik af energiforlig

NYHED: Efter sidste uges kritik af energiforligets miljømæssige potentiale fra flere eksperter går Mette Gjerskov (S) nu til genmæle og afviser substansen af kritikken.
S-ordfører afviser kategorisk, at der i energiforliget ikke skulle være taget højde for den eksisterende boligmasse og hybridbiler.
S-ordfører afviser kategorisk, at der i energiforliget ikke skulle være taget højde for den eksisterende boligmasse og hybridbiler.Foto: colourbox
Kasper Frandsen

Jeg må melde hus forbi i forhold til, at vi i energiforliget har glemt eksisterende bygningsmasse og hybridbiler.

Mette Gjerskov (S)
Miljø- og klimaordfører

Socialdemokraternes miljø- og kilmaordfører, Mette Gjerskov, afviser kritik af energiforlig og opfordrer i stedet eksperter og kritikere til komme med forslag til bedre løsninger.

Det ellers bredt funderede energiforlig, der blev indgået af alle partierne på nær Enhedslisten, blev i sidste uge mødt af kritik fra mange sider. Blandt andet hér på sitet blev aftalen kritiseret for at have overset oplagte løsninger vedrørende energibesparelser i den eksisterende boligmasse og hybridbiler.

"Jeg må melde hus forbi i forhold til, at vi i energiforliget har glemt eksisterende bygningsmasse og hybridbiler. Det er blevet diskuteret under forhandlingerne, og der er også kommet konkrete initiativer frem," siger Mette Gjerskov til Altinget | Miljø.

Indsats i den eksisterende boligmasse
Mette Gjerskov påpeger, at der er blevet fastlagt tre specifikke indsatsområder vedrørende energibesparelser i den eksisterende boligmasse. De udgør:

1. En evaluering af den samlede energibesparelsesindsats, herunder revision af energimærkningsordninger.

2. Inden 1. marts i år kommer et projekt vedrørende eksisterende bygninger, herunder blandt andet mærkningsordninger for vinduer.

3. Vurdering af barrierer for renovering af blandt andet den almene boligsektor.

I forhold til hybridbiler er hun enig i, at de mest lovende biler med lavt udslip af klimagasser er plug-in-hybridbiler. De ventes dog i handelen i 2010, og derfor har forligsparterne valgt først i udgangen af 2009 at drøfte, hvordan udbredelsen af plug-in-hybridbiler kan fremmes.

"Derudover opfordrer jeg kritikere og eksperter til fortsat at bidrage med idéer til, hvordan energiforbruget kan ændres, så det kan gavne miljøet - jeg er åben for diskussion," siger hun.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00