Debat

SAS før fagforeningers demonstration: Den gamle verden vender ikke tilbage

Fagforeninger inden for luftfarten demonstrerer foran Christianborg. Vi kan ikke lade som om, at alt forbliver ved det gamle. SAS er nødt til at ændre sig. Alternativet eksisterer ikke, skriver Simon Pauck Hansen.

<div>Forretningsrejsende tager i højere grad mødet eller konferencen hjemme i stedet for at rejse med fly, skriver Simon Pauck Hansen.</div>
Forretningsrejsende tager i højere grad mødet eller konferencen hjemme i stedet for at rejse med fly, skriver Simon Pauck Hansen.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Simon Pauck Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Torsdag demonstrerer syv af vores i alt 37 fagforeninger foran Christiansborg.

Frustrationerne er helt forståeligt store, når vi efter at have kæmpet os igennem den største krise i luftfartens historie nu ser ind i et kraftigt ændret flymarked, der afkræver store effektiviseringer og forandringer i SAS. Men disse forandringer er tvingende nødvendige for at skabe et konkurrencedygtigt SAS, der kan sikre både nuværende og nye arbejdspladser i Danmark.

Situationen er alvorlig for SAS, og vi kan ikke lade som om, at alt forbliver ved det gamle

Simon Pauck Hansen
Koncerndirektør, SAS

Vores branche har været hårdest ramt af alle brancher under coronakrisen, og vi er endnu langt fra ude af den. I SAS har stort set hele flyflåden stået på jorden. Vi har været nødt til at opsige 5.000 kolleger, og næsten 90 procent af alle ansatte har i længere tid været på nedsat tid og løn. Selvom der så småt er fly i luften igen, har vi fortsat mindre end halvdelen af de passagerer, vi havde inden covid-19.

Lån forpligter til at omstille SAS
I løbet af coronakrisen har vi indtil videre tabt, hvad der svarer til de sidste 16 års indtjening. Samtidig er vores nettogæld steget til 27 milliarder svenske kroner, der vil tynge os i de kommende år.

Vores største ejere, den danske og den svenske stat, har gennem store lån og kreditter hjulpet os med at overleve den ødelæggede pandemi. Det er vi taknemmelige for, men det forpligter samtidig SAS til at omstille selskabet, så vi lønsomt fortsat kan tilbyde en infrastruktur, der gavner Danmark samt afdrage på lånene.

Pandemien har ændret rejsemønstrene og skabt varige konsekvenser for flymarkedet. De forretningsrejsende bliver i højere grad hjemme og afholder mødet eller konferencen digitalt. For et selskab som SAS, der historisk set har haft en meget stor andel af erhvervsrejsende, rammer det særligt hårdt.

Markant lavere indtægter fra fritidsrejser
Fritidsrejser vil fremover udgøre en væsentlig større andel af de rejsende, og her er indtægterne markant lavere.

Markedet for fritidsrejser er præget af benhård konkurrence anført af udenlandske lavprisselskaber, der for nogens vedkommende ikke har overenskomster og ofte med arbejdsvilkår, som ikke hører hjemme i en dansk sammenhæng.

Fritidsmarkedet er i høj grad sæsonpræget og kræver et langt mere varierende produktionsbehov. Vi er nødt til at møde kunderne, hvor og når de vil flyve gennem større fleksibilitet og på markedsmæssige vilkår. Kort sagt: Vi behøver konkurrencedygtige aftaler for alle faggrupper med højere effektivitet og vilkår på niveau med de bedste lokale aktører i branchen.

SAS går imod ændringer
Situationen er alvorlig for SAS, og vi kan ikke lade som om, at alt forbliver ved det gamle. Kunderne har ændret deres behov, og derfor må SAS også ændre sig. Alternativet eksisterer ikke.

Det er særdeles store krav til forandringer, som SAS er underlagt. Alle medarbejdere er påvirket, og alle må være med til at bidrage til de nødvendige forandringer

Simon Pauck Hansen
Koncerndirektør, SAS

Allerede før pandemien valgte vi derfor at tilpasse og effektivisere vores drift gennem etablering af nye produktionsselskaber, på linje med organiseringen hos øvrige europæiske netværksselskaber.

De skal dels imødekomme konkurrencen fra lavprisselskaber på fritidsmarkedet og dels sikre, at der fortsat kan bringes trafik ind til Københavns Lufthavn for at bevare dens funktion som nordeuropæisk hub. Denne strategi må vi accelerere nu i lyset af det ændrede flymarked, som venter på den anden side af pandemien.

Produktionsselskaberne er etableret i regi af helejede SAS-selskaber, hvor der for flyvende personale er indgået overenskomster med Flyvebranchens Personale Union (FPU), som er en del af Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Derigennem kan vi skabe nye arbejdspladser og føre udenlandske tilbage på skandinaviske løn- og arbejdsvilkår. Det er tale om moderne overenskomster af branchelignende standard.

Tvungen tilpasning
I hele SAS og sammen med alle vores leverandører er vi tvungne at tilpasse vores virksomhed for at møde den nye virkelighed. Det arbejde fortsætter, fordi der er værdi i et stærkt SAS i fremtiden, som er økonomisk robust og med mange tusinde ansatte i Danmark.

Et SAS, der er stærkt nok til fortsat at gå foran globalt i omstillingen til bæredygtig luftfart. Det nye SAS skal være en stærk spiller i en global verden, der binder Danmark sammen med resten af verden og fortsat sikrer Københavns Lufthavn som et centralt knudepunkt i Nordeuropa.

Det er særdeles store krav til forandringer, som SAS er underlagt. Alle medarbejdere er påvirket, og alle må være med til at bidrage til de nødvendige forandringer. Jeg er fuldt opmærksom på, at det trækker store veksler på organisationen og medarbejderne, og at utryghed og frustrationer for en tid er en del af dagens orden. Men at vi udvikler et langsigtet bæredygtigt SAS, er det eneste ansvarlige overfor vores långivere, ejere og ansatte.

De faglige organisationer er medarbejdernes talerør og derfor vigtige samarbejdspartnere for os. Vi anerkender fuldt ud deres centrale rolle for SAS' fremtid. Derfor har vi løbende haft en tæt dialog og indkaldt til forhandlinger. Det vil vi fortsat gøre.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00