Debat

Scandlines: Femerns skrøbelige fundament taler for sig selv

DEBAT: Femernforbindelsen er blevet en politisk kattepine om en alt for dyr løsning på et ikke-eksisterende behov, og nogle må lægge de fakta frem, skriver Scandlines’ direktør Søren Poulsgaard Jensen i et svar til anlægsentreprenørerne.

Anlægsentreprenørerne har mindst lige så store interesser på spil i debatten om Femernforbindelsen, som Scandlines har, påpeger færgeselskabets direktør, Søren Poulsgaard Jensen, og lægger fakta på bordet.
Anlægsentreprenørerne har mindst lige så store interesser på spil i debatten om Femernforbindelsen, som Scandlines har, påpeger færgeselskabets direktør, Søren Poulsgaard Jensen, og lægger fakta på bordet.
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Poulsgaard Jensen
CEO i Scandlines

Det virker næsten rørende, at direktøren for Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, i sin kommentar på Altinget 4. februar slår et slag for såkaldte almene interesser. Hvis det da ikke lige var så let gennemskueligt, at han skeler kraftigt til den branche, han repræsenterer.

Niels Nielsen harmes over både Scandlines og de bredt funderede tyske miljøorganisationer, som i direktørens optik har den frækhed at udnytte mulighederne for at gøre indsigelser mod Femernforbindelsen. 

Direktøren mener ligefrem, at det bør overvejes at ændre reglerne, så den form for chikanøs adfærd kan bringes til ophør.

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

Fakta skal på bordet
Jeg kan ikke tale for den halve million medlemmer af NABU eller for mange af de øvrige og særligt tyske modstandere af Femernforbindelsen; de klarer fint selv at bruge deres ret til at blive hørt. Men jeg står gerne på mål for Scandlines’ bestræbelser på at bringe facts på bordet, når det drejer sig om Femern. 

Vi har nemlig ganske rigtigt en virksomhed og flere hundrede arbejdspladser at tage hensyn til, selv om Niels Nielsen synes, at vi skal tie. Vi agter nu at fortsætte med at fremføre de facts, som Femern og forbindelsens få, men trofaste fortalere helst ser tiet ihjel:

  1. Scandlines fortsætter sin færgedrift, og det er på trods af de mange dyrt købte analyser, som Femernforbindelsen har fremlagt med påstande om det modsatte. Scandlines er og bliver en effektiv konkurrent til en mulig tunnel.

  2. Den planlagte tunnel bliver ikke billigere at benytte end færgerne, tværtimod. Tunnellens planlagte gennemsnitspriser for både person- og lastbiler ligger over Scandlines’ nuværende priser. Og inden den første bil måtte køre gennem tunnellen i en fjern fremtid, har vi nedbragt vor gæld og skabt grundlag for at sænke priserne betydeligt.

  3. Påstandene om opnåelse af betydelige CO2-besparelser ved at fjerne færgerne er grebet ud af luften og baseret på forældede data; Scandlines investerer fortsat massivt i grøn teknologi.

  4. Selvom Scandlines er lykkedes med at få fjernet de værste forhindringer for vore kunders adgangsveje til færgerne på dansk side, så kæmper Femern A/S stadigvæk for at gøre det vanskeligt for vore kunder at finde vej til færgerne på tysk side.

  5. Femern A/S er en statsejet virksomhed med statsstøttefordele, vi som private aktører kun kan drømme om. Statsstøtte kan være helt OK, men når den som i Femern A/S’ tilfælde er nærmest grænseløs i tid og omfang, kan den bruges til at udkonkurrere en effektiv konkurrent som Scandlines. Det er vi naturligvis både stærkt betænkelige ved og modstandere af.  

Tillæg os ikke evnerne til at styre al kritik af dette projekt. Tunnelprojektets fundament er skrøbeligt nok til, at andre kan se det.

Søren Poulsgaard Jensen
Administrerende direktør i Scandlines

En politisk kattepine
Scandlines står ikke alene med kritikken af et projekt, som tiden er løbet fra, og som i bund og grund er blevet en politisk kattepine om en alt for dyr løsning på et ikke-eksisterende behov. 

Tillæg os ikke evnerne til at styre al kritik af dette projekt. Tunnelprojektets fundament er skrøbeligt nok til, at andre kan se det.

Det ville klæde direktør Niels Nielsen at spille med åbne kort og tale for de snævre økonomiske interesser, som han repræsenterer. Han burde holde sig for god til at forklæde ønskerne om anlægsarbejder som en varetagelse af almene interesser og påberåbe sig nødvendigheden af at lukke munden på kritikere. 

Det ville måske være rart, om vi alle holdt mund, så anlægsbranchen kunne komme til fadet uden for meget bøvl. Det kommer ikke til at ske. 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00