Share Now til FDM: Vi skal tænke mobilitet på en ny måde

REPLIK: Det løser hverken klima- eller trængselsudfordringen, hvis politikerne sikrer bilisterne bedre vilkår. Det vil tværtimod være en bjørnetjeneste, skriver Morten Jakobsen fra delebiludbyderen Share Now i et svar til FDM. 

Af Morten Jakobsen
Administerende direktør i Share Now Danmark

”Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang, der skabte dem.”

Det citat fra Albert Einstein falder mig ind, når jeg læser det ellers relevante indspark til den transportpolitiske debat fra FDM’s direktør, Thomas Møller Thomsen, 2. december her i Altinget.

Der skal fart på den grønne omstilling af transportsektoren, som FDM også har erklæret ved flere lejligheder.

Det er vi enige i. Men vi løser hverken klima- eller trængselsudfordringen eller sikrer bedre mobilitet ved blot at give bilisterne bedre vilkår eller tilbyde billigere elbiler. Tværtimod, det vil være en bjørnetjeneste.

Hvis vi går efter at skifte den eksisterende bilpark ud med emissionsfrie biler, skaber vi blot et nyt problem i form af endnu mere trængsel og dårligt bymiljø.

Allerede nu forventes det, at Danmarks veje vil bære 600.000 flere biler i 2030, imens trængslen på indfaldsvejene i dag er historisk høj.

Det vil kun blive værre, uanset hvor mange nye veje vi bygger, da meget tyder på, at trængslen netop skabes af induceret efterspørgsel. Flere veje fører til flere biler, der fører til et endnu større behov for nye veje og så fremdeles.

Mobilitet på en ny måde
Målet bør i stedet være færre private biler, der i stedet udnyttes bedre i byen til glæde for alle byens beboere.

Når vi skal nå et ambitiøst mål og løse en meget konkret udfordring, må vi tænke mobilitet på en anden måde.

Hvis vi blot lukker øjnene og accepterer den grundlæggende udvikling, har vi opgivet at finde en god løsning for alle – bilisterne, klimaet og bymiljøet. Spørg selv håndværkeren, der dag ud og dag ind sidder i kø på ind til landets store byer.

Forstå mig ret, Share Now driver hovedstadens største flåde af bybiler, og vi er ikke kritiske over for bilen i sig selv.

Den skal bare ikke ses som værktøjet, der kan løse alle udfordringer, vi står over for, og bestemt ikke i en storby som København.

Vores bybiler skal ses som et supplement til kollektiv trafik og cyklen, der er med til at løfte niveauet for mobilitet i byen. Det skal nemlig være nemt og fleksibelt at bevæge sig rundt og selvfølgelig også ind og ud af byen.

Delebiler løser problemet 
Her kan bybiler og delebiler løse mange af de problematikker, som FDM ser for sig.

Vores omkring 600 bybiler, hvoraf størstedelen er elektriske, er nemlig et reelt alternativ til den private bil.

Endda ofte en langt billigere løsning, da man kun betaler for den tid, man bruger bilen, og ikke de øvrige 23 timer i døgnet, hvor de fleste private biler holder stille.      
 
Jeg er fuldstændig enig med Thomas Møller Thomsen i, at der mangler en visionær politisk tilgang, hvor man kortlægger udviklingen af infrastrukturen, og hvor partnere i branchen i fællesskab finder en gangbar løsning på parkeringsudfordringerne.

Og det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi – såfremt den politiske opbakning følger med – ser et stort potentiale for bybiler og delebilisme i den sammenhæng.

Det er en af de vigtige nøgler til at sikre en mere sammenhængende kollektiv trafik og bedre mobilitet. 

Forrige artikel Aktører: Alle kommuner skal deltage aktivt i kampen for elbilerne Aktører: Alle kommuner skal deltage aktivt i kampen for elbilerne Næste artikel Region Hovedstaden: Ti projekter er tvingende nødvendige for vores infrastruktur Region Hovedstaden: Ti projekter er tvingende nødvendige for vores infrastruktur