Debat

String: Femern-forbindelsen er en forudsætning for vækst og udvikling

REPLIK: Knud Erik Andersen og andre kritikere af Femern-forbindelsen overser, at solid infrastruktur er en forudsætning for vækst og eksport, skriver Thomas Becker, administrerende direktør i String.

Femern-tunnelen skal forbinde Danmark og Tyskland ved Gedser og Rostock. 
Femern-tunnelen skal forbinde Danmark og Tyskland ved Gedser og Rostock.  Foto: String
Daniel Bue Lauritzen

Daniel Bue Lauritzen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har været ansat hos Altinget siden 2017.

Daniel er redaktør for Altinget By & Bolig og Altinget Transport. Han har tidligere været ansvarlig for Altinget Udvikling og Altinget Christiansborg og været tilknyttet både forside- og debatsektionen. 

Vis mereIcon / Direction / Dropdown
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Becker
Administrerende direktør i String

Byggeriet af verdens længste sænketunnel under Femern Bælt er i fuld sving ud for Lollands kyst.

500 meter ude er stendumperen Fetsy ved at bygge de moler af tonstunge granitblokke, som skal beskytte Europas største arbejdshavn. Havnen som skal tage imod byggematerialer til den kommende tunnel.

Og som de færdige tunnelelementer vil blive bugseret ud igennem, inden de sænkes ned på bunden af havet mellem Lolland og Fehmarn, og gør de to øer landfaste.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk.

Der er tale om et byggeri af gigantiske dimensioner. Både i størrelse, økonomi og betydning for Danmark.

Derfor er det også glædeligt, at de danske politikere er visionære og investeringsvillige. Også skønt det ikke behager Knud Erik Andersen, der endnu engang (senest i Altinget den 7. oktober) fremfører sin vanlige kritik af projektet.

Hvad Knud Erik Andersen dog glemmer at tage højde for i sin kritik er, at moderne, grænseoverskridende infrastruktur er en forudsætning for at skabe vækst, nye jobs, fremme eksport, styrke turisme og forbedre borgernes livskvalitet

Thomas Becker, Administrerende direktør i String

Hvad Knud Erik Andersen dog glemmer at tage højde for i sin kritik er, at moderne, grænseoverskridende infrastruktur er en forudsætning for at skabe vækst, nye jobs, fremme eksport, styrke turisme og forbedre borgernes livskvalitet.

String-regionen har stort potentiale
Med Femern-forbindelsen forbedres mobiliteten for både gods- og persontransport mellem Europa, Danmark og resten af Skandinavien markant. Til stor gavn for de danske virksomheder.
 
For som et lille land på toppen af Europa har Danmark brug for tætte forbindelser. Til de store markeder i syd og til de skandinaviske videns- og forskningsmiljøer mod nord.

Læs også

Vi skal tættere på hinanden, og det kommer vi, når de første tog, lastvogne og biler kører gennem tunnelen i 2029. Blandt andet fordi rejsetiden bliver reduceret markant, hvilket er en vigtig forudsætning for etableringen af en stærk megaregion i området mellem Nordtyskland, Danmark, Sverige og Norge.

En mulighed som visionære byer, kommuner og regioner fra Hamborg i syd til Oslo i nord allerede samarbejder om at forløse i regi af String.

Senest har også Region Syddanmark meldt sig ind i fællesskabet med den klare ambition at bidrage til at udvikle megaregionens grønne styrkeposition.

Femern-forbindelsen forbinder grønne løsninger
Som region har vi allerede et godt udgangspunkt, for regionen står stærkt, når det gælder salg og eksport af løsninger til grønne teknologier.

Vi er eksperter inden for vindenergi i Nordtyskland, byplanlægning i Danmark, bioenergi i Sverige og elektricitet i Norge.

Men vi vil mere end det. Vi vil være kendt internationalt for at udvikle bæredygtig infrastruktur. Både i anlægsfasen og i driftsfasen.

Fremtidens broer, tunneler, skinner og veje skal bygges af bæredygtig beton, stål og asfalt, og vi skal i fællesskab udvikle den bedste praksis for grøn vækst, så vi kan vise verden, hvordan det kan gøres.

Vores opgave de næste år er derfor at gøde de politiske jorde, så der investeres yderligere i transportsystemet i regionen, samtidig med, at rammebetingelserne for grønne vækstinitiativer, også på tværs at landegrænser, forbedres.

Femern-tunnelen er en krumtap i realiseringen af Nordeuropa som et globalt grønt fyrtårn.

Vores megaregion skal være verdensførende, når det kommer til at producere, anvende og eksportere grønne teknologier, som hele verden allerede nu efterspørger i højere og højere grad.

Det er det vi skal leve af i fremtiden. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Knud Erik Andersen

Selvstændig rådgiver, fhv. Vej- og trafikchef, Vejdirektoratet
Civilingeniør

Thomas Becker

Managing director, String
cand.jur. (Københavns Uni. 1985)