Debat

Teknologineutral transport til tiden

DEBAT: Det er ikke elbilen, der er noget galt med. Det mener Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, der sætter fokus på nogle af forhindringerne for vækst på elbil-markedet.
Foto: udleveret af Dansk Elbil Alliance
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Der er brug for flere grønne person-, vare- og lastbiler på vejene. Hvor der generelt er styr på CO2-udledningerne, er billedet anderledes på transportområdet. Tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 1993 var 1,6 millioner personbiler. Nu har vi passeret 2,2 millioner biler på vejene i Danmark. En vækst på 27 procent på 20 år.

Udviklingen ser ikke ud til at stoppe her. Danmark skiller sig ud i Europa ved, at bilsalget går forrygende. Særligt minibilerne kører i rask fart ud af salgslokalerne. Forståeligt nok. For få år siden lå prisen på den billigste bil i Danmark på omkring 110.000 kroner. I dag er det 80.000 kroner. Baggrunden er den bedagede registreringsafgift, som betyder, at forurenende minibiler nu er billigere i Danmark end i vores nabolande. Det blokerer vejen for nye, grønne biler, som med en relativt højere prisseddel i vinduet gør det svært for alvor at komme på banen - om end de samlede levetidsomkostninger ser godt ud pga. langt lavere udgifter til el i stedet for benzin eller diesel.

Registreringsafgiften med fokus på værdi betyder, at biler med gammel teknologi, der ikke er attraktiv på andre europæiske markeder, kan sendes til Danmark og de næste mange år køre rundt på vores veje med høje udledninger til følge. Firmabilbeskatningen betyder, at ny grøn teknologi ikke bliver valgt. Medarbejderen beskattes af bilens værdi, og firmaet betaler benzinen - så hvorfor bekymre sig om, hvor langt den kører på literen endsige pr. kWh.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Der er således masser af sorte incitamenter at tage fat på. Derfor er det ærgerligt, at Hans Duus fra Bionaturgas Danmark bruger Better Places konkurs til at lange ud efter elbilen. I Dansk Elbil Alliance bruger vi kræfterne på at fremme den grønne transportdagsorden, men må lige have fældet et par stråmænd.

Elbilen er et godt alternativ
Better Place udviklede et innovativt koncept med batteriskiftestationer opstillet for private midler. Forbrugere og bilfabrikker foretrak imidlertid en løsning med hjemme- og hurtigladere. Der findes i øjeblikket 10 forskellige modeller af elbiler på det danske marked, og i 2013-14 kommer yderligere 12 nye el- eller plug-in-hybridbiler hertil fra bl.a. Volkswagen, BMW og Renault. Den tyske kansler har netop gentaget ambitionen om, at der i 2020 skal være én million elbiler på vejene i Tyskland.

Registreringsafgiften med fokus på værdi betyder, at biler med gammel teknologi, der ikke er attraktiv på andre europæiske markeder, kan sendes til Danmark og de næste mange år køre rundt på vores veje med høje udledninger til følge.

Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Elbilerne får ifølge Duus subsidier på flere 100.000 kroner pr. styk. Billedet er mere nuanceret. Vælger en bilist elbilen Nissan Leaf i stedet for en Golf 1,2 TSI benzinbil, taber staten et afgiftsprovenu på ca. 128.000 kroner. Falder valget på en Peugeot iOn i stedet for en Citroen C1, giver elbilen et større provenu end den tilsvarende benzinbil pga. momsen fra den højere købspris.

Elbilen er et godt, fossilfrit alternativ til benzin- og dieselbilen, og vi ser gerne, at vi hurtigst muligt får en moderne, teknologineutral omlægning af bilbeskatningen, som over en bred kam giver incitament til at komme ud af de fossile biler og ind i el-, plug-in-hybrid-, brintbilen mv.

Dansk Elbil Alliance har offentliggjort en publikation, hvor vi punkterer 10 myter om elbiler - se den på vores hjemmeside. Her kan man også finde vores model for en grøn, provenuneutral omlægning af bilbeskatningen. Vi ser frem til at fortsætte debatten om vejen frem for den grønne transportsektor - til gavn for den fortsatte indpasning af vedvarende energi i vores energisystem samt, ikke mindst, skabelsen af den fremtidige efterspørgsel efter den fluktuerende energiproduktion fra vind og sol.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00