Trafikordførere: Her er vores fingeraftryk

REAKTIONER: Forligspartierne kan se deres tydelige spor på trafikforliget, som rummer etapeopdelinger og reservation af penge.
Foto: Colourbox
Anders JerkingKristian Aaskov Nielsen

Onsdagens vejforlig skabte brede smil hos næsten alle forligspartier. Med en række forskellige projekter kan partierne se deres tydelige fingeraftryk.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
"Vi tager hånd om en række motorvejs-hængepartier. Det er utrolig vigtigt, men vi er ikke i mål. Som ministeren også indikerede, så skal vi videre. Så derfor er udfordringen nu at skaffe nogle flere midler i de kommende 2 år, så vi kan få yderligere ryddet op i bunken af vejprojekter."

Pia Olsen Dyhr (SF)
"Vores fingeraftryk er helt tydeligt. Vi sagde inden forhandlingerne, at vi ville have 100 millioner kroner til stationsåbninger, og det har vi fået. Derudover har vi hele tiden dyrket letbane-tankegangen, hvor de borgerlige partier har været skeptiske. Nu har vi fået sat penge af til en VVM-undersøgelse af en letbane i Odense. Så vi kommer hele tiden et ekstra skridt videre."

Kim Christiansen (DF)
"Aftalen følger meget godt vores prioriteringer. Vi havde ikke Køge Bugt så højt på ønskelisten, men nu har vi vedtaget en etape af den. Vi fik en lille undersøgelse af en togforbindelsen til Aalborg Lufthavn, der vil give Nordjylland et godt infrastrukturelt løft. Så har vi fået 100 millioner til en omfartsvej ved Grenå Havn. De to ting er helt klart DF-fingeraftryk."

Magnus Heunicke (S)
"Vi endte med at blive enige, og det er en fornuftig aftale. Det ville være bedre at få det hele lavet på én gang. Det betyder, at der kommer flere år med vejarbejde end der ellers ville være, men når regeringen ikke ville give flere penge, så havde det betydet at vi måtte vælge noget fra. Alternativt skulle vi have sagt nej til Køge Bugt. Det ville være helt imod alle eksperters anbefalinger."

Enhedslisten står helt uden for trafikaftalen. Trafikordfører Per Clausen er ikke imponeret.
"
Den såkaldt "grønne trafikaftale" cementeres med en aftale om et asfaltorgie. I stedet for at gennemføre en sammenhængende trafikpolitik og en overordnet strategi for transport i Danmark, viderefører trafikforligspartierne ad hoc asfalttankegangen. Trængselsproblemer forsøges løst med udvidelse af de eksisterende motorveje og bygning af nye. Dette løser imidlertid ikke trængselsproblemerne på længere sigt, men fører i stedet til øget bilkørsel, mere forurening og øget CO2 udslip," skriver han i en pressemeddelelse.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00