Kommentar af 
Vibeke Myrtue Jensen

Vi har brug for et Momondo til togrejser, så vi kan motivere danskerne til at tage den grønne ferieløsning

Togferien bliver mere populær, men det er stadig alt for uigennemskueligt og besværligt at finde og bestille sin ferierejse til, at det for alvor er et godt alternativ til flyet, skriver Vibeke Myrtue Jensen.

Lad os da gøre det så nemt som muligt at vælge den grønneste rejseform, så toget reelt kan blive en konkurrent til flyrejsen, hvor det er muligt, og dermed nedbringe lidt af den enorme udledning, som transportsektoren har ansvaret for, skriver Vibeke Myrtue Jensen.
Lad os da gøre det så nemt som muligt at vælge den grønneste rejseform, så toget reelt kan blive en konkurrent til flyrejsen, hvor det er muligt, og dermed nedbringe lidt af den enorme udledning, som transportsektoren har ansvaret for, skriver Vibeke Myrtue Jensen.Foto: Sergi Reboredo/AP/Ritzau Scanpix
Vibeke Myrtue Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg vil helst rejse med tog på ferie, hvis det er muligt. Toget er behageligt, simpelt når man først er ombord, og så er der noget utroligt afstressende ved at sidde med en bog, et spil kort eller musik i ørene, mens det smukke europæiske landskab folder sig ud bag de store vinduer.

Og vigtigst af alt, er det den mindst klimabelastende rejseform i en transportsektor, som i dag har en høj udledning af drivhusgasser. 

Men når jeg skal undersøge mulighederne for togferie, er jeg alligevel tæt på at give op, da det er så uigennemskueligt et marked at navigere i, og så svær en rejseform at støbe sammen på egen hånd.

Skulle jeg med fly, ville jeg kunne gå på eksempelvis Momondo, indtaste destination og dato, og så ville en overskuelig oversigt på tværs af alle flyselskaber og kombinationsmuligheder dukke op sorteret på eksempelvis pris og tid.

Den mulighed har jeg ikke som togrejsende.

DSB har godt nok en platform, der ved første øjekast minder om Momondo. Men det viser sig hurtigt, at langt fra alle togselskaber fremgår af platformen, da de ikke deler deres data med platformen. 

Der er noget utroligt afstressende ved at sidde med en bog, et spil kort eller musik i ørene, mens det smukke europæiske landskab folder sig ud bag de store vinduer.

Vibeke Myrtue Jensen
Seniorrådgiver, Miljø og Transport, Forbrugerrådet Tænk

Det betyder, at jeg ikke får et fuldt billede af rejserne med tog og går glip af en masse muligheder for at komme frem til min destination via den hurtigste rute, billigste rute eller den rute med færrest skift.

Hvis jeg havde en bestilt en flyrejse, så ville jeg have kigget på Momondo, men der mangler et godt alternativ, der dækker det europæiske marked, når det handler om togrejser over grænserne.

Det er desværre karakteristisk for hele togmarkedet, og det gælder også den søgning på tog, som Momondo faktisk har.

Momondo er ganske vist i et vist omfang begyndt at medtage rejser, der omfatter tog og bus, men det er tydeligvis ikke det, som platformen er indrettet til, selv om man kan komme et stykke vej med at indstille søgeparametrene. Eksempelvis er søgningen indrettet efter lufthavne og ikke byer. Kombinationen af tog og fly, så jeg får den mest optimale rejse, fremgår ikke. 

Læs også

Vil man eksempelvis fra Barcelona til Malmø, får man oplyst flyforbindelser til Malmø lufthavn via Arlanda. Men det mest fornuftige valg er at flyve til Københavns Lufthavn i Kastrup og tage tog derfra til Malmø.

Så sparer man en mellemlanding, og i øvrigt er togturen fra Kastrup til Malmø faktisk hurtigere end busturen fra Sturup til Malmø. Det ved man nok, hvis man bor i Malmø. Men hvis vi skal til Sydeuropa har vi ikke nødvendigvis samme viden om, hvilke kombinationer af fly og tog, der er optimale. Og her svigter de fleste rejseplatforme.

Manglen på data om togrejser i søgeplatforme betyder, at jeg skal sidde med en lap papir og notere ned, mens jeg besøger et utal af hjemmesider for at finde ruter, priser, kombinationer, tid til togskift og destinationer. Det er ikke fordrende for et effektivt togmarked eller min dedikation til at tage toget.

Togturen fra Kastrup til Malmø er faktisk hurtigere end busturen fra Malmøs lufthavn til centrum Det ved man nok, hvis man bor i Malmø.

Vibeke Myrtue Jensen
Seniorrådgiver, Miljø og Transport, Forbrugerrådet Tænk

Ifølge en ny undersøgelse fra den europæiske forbrugerorganisation, BEUC, er det også manglen på gennemskuelighed i priser og ruter, som togrejsende forbrugere oplever som det mest frustrerende.

Trods sit ry – og selvom der er brug for forbedringer - er togrejsen faktisk både nem og langt hurtigere, end man ofte tænker. Det er nærliggende at sammenligne med selve flyvetiden, men man glemmer at indregne transport til lufthavnen, tiden det tager at komme igennem indtjekning og security, ventetiden på bagagen, når man kommer frem, risikoen for at bagagen er strandet i en mellemlanding og transporten fra lufthavnen ind til byen.

Alt det er sparret med togturen, hvor stationen typisk ligger centralt i byen, og man har sin bagage med sig hele vejen.

Men når det kræver så meget mere at booke sin togrejse, planlægge og gennemskue vejen og prisen på tværs af togselskaber og lande, så kan jeg godt forstå, at det kan være nemt at gå med den velkendte flyrejse.

Det er en opgave, som de europæiske parlamentarikere bør løse. 

Læs også

På den lange bane er det vigtigste naturligvis, at EU får understøttet gode, hurtige og hyppige forbindelser mellem de europæiske storbyer, så vi faktisk får gode muligheder for at køre med tog. Dertil kommer, at det er meget svært at håndhæve sine passagerrettigheder på tværs af grænser.

Det ligger ikke lige for, at vi kommer til at stoppe med at rejse til sommervarmen syd på, når den danske sommer svigter.

Vibeke Myrtue Jensen
Seniorrådgiver, Miljø og Transport, Forbrugerrådet Tænk

Men nu og her kan man komme et godt stykke af vejen ved at gøre det nemmere for forbrugerne at finde de muligheder, der allerede eksisterer. Det kan man eksempelvis ved at gøre det lovpligtigt for togselskaber og operatører at dele deres data til andre selskabers platforme – modsat i dag, hvor hver konkurrent har deres ufuldstændige søgeplatform. 

Vi har alle et medansvar for at nedbringe vores klimabelastning, og vi ved fra undersøgelser, at forbrugerne ønsker at bidrage til den grønne omstilling.

Det ligger ikke lige for, at vi kommer til at stoppe med at rejse til sommervarmen syd på, når den danske sommer svigter, eller udforske byerne rundt omkring i Europa, når vi har ferie.

Men lad os da gøre det så nemt som muligt at vælge den grønneste rejseform, så toget reelt kan blive en konkurrent til flyrejsen, og dermed nedbringe lidt af den enorme udledning, som transportsektoren har ansvar for. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Vibeke Myrtue Jensen

Seniorrådgiver, Miljø og Transport, Forbrugerrådet Tænk
cand.techn.soc. (Roskilde Uni. 2014)

0:000:00