VSL: Forlæng lønkompensation til ansatte i alle lufthavne

DEBAT: I Københavns Lufthavn arbejder cirka 1.000 mennesker med sikkerhed. Lav særligt fokuserede hjælpepakker til grupper, som ikke indgår i regeringens genåbningsfaser, skriver VSL's faglige sekretær.

Af Ulla Thygesen
Faglig sekretær, Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening (VSL)

Lad mig sige det med det samme. Der er behov for at forlænge hjælpepakkerne med lønkompensation for ansatte i alle landets lufthaven. Ikke mindst for lufthavnene i Kastrup og Billund. 

Nu begynder Danmark langsomt at åbne samfundet op igen. Den 11. maj fik blandt andet storcentre lov til at åbne, og den 18. maj så vi yderligere lempelser for restauranter og caféer.

Vi vil forhåbentligt i løbet af sommeren se, at alle andre erhverv igen at få gang i deres forretning og omsætning igen, så behovet for hjælpepakker forsvinder. 

Jeg kæmper hver dag for mere end tusinde ansatte, der er uundværlige i sikkerheds- og vagtfunktioner i alle landets lufthavne, og det er desværre en sektor, der har lange udsigter for at komme tilbage til en normal tilstand.

Tallene taler deres tydelige sprog
For kort tid siden kom Billund Lufthavn med nedslående nyheder.

Som konsekvens af et faldende antal passagerer grundet coronakrisen vil 270 medarbejdere i slutningen af maj blive opsagt fra deres normale ansættelse i Billund Lufthavn.

Kigger vi mod hovedstanden, ses samme tendens. Københavns Lufthavn har hjemsendt 2.200 ud af de i alt 2.600 ansatte ved at bruge den statslige lønkompensation, og det samme gælder mange af flyselskaberne.

Norwegian sagde bare i april måned farvel til flere end 600 danske piloter og kabineansatte. Antallet af passagerer hos SAS faldt med ufattelige 95,7 procent i april sammenlignet med sammen måned i 2019.

Ser vi på aktiviteten i Kastrup, er det rystende tal. På en normal dag ville passagerer fra Kastrup kunne fylde parken hele to gange. I maj lå tallet på omkring 500 mennesker på en hel dag. Før landede og lettede der 30 fly timen i København. Nu er tallet under et fly i timen.

{{toplink}}

Lange udsigter til positiv horisont
De internationale prognoser varsler desværre dårligt nyt.

I alt vurderes op mod 17.000 af verdens cirka 26.000 fly at være parkeret over hele kloden i maj måned. Det svarer til 64 procent af verdens flyflåde, og Singapore Airlines har for eksempel kun to ud af sine 200 fly på vingerne.

Direktør for transportområdet i Dansk Industri, Michael Svane, har udtalt, at i et mildt scenarie vil flytrafikken være kraftigt reduceret i op til 18 måneder.

I et såkaldt moderat scenarie vil den kraftige reduktion strække sig op til to et halvt år, og det værste scenarie vil ifølge Dansk Industri betyde, at flytrafikken vil være kraftigt reduceret i fire år.

Jeg må desværre være enig i denne prognose.

Ikke kun fyresedler til piloter og stewardesser
I Københavns Lufthavn arbejder mange mennesker, og det er ikke kun piloter og stewardesser.

For eksempel arbejder der cirka 1.000 mennesker med sikkerhed bare i Københavns Lufthavn. Derfor er der behov for særligt fokuserede hjælpepakker til de grupper, der ikke er en del af regeringens genåbningsfaser.

Derfor bør man allerede nu overveje at forlænge lønkompensationspakken for ansatte i erhverv, der er specielt udsat på grund af corona. Her kan fag og erhverv, hvis nærmere specielle kriterier opfyldes, få forlænget deres lønkompensation.

Sker dette ikke, vil vi med sikkerhed komme til at se tusinder af ansatte i blandt andet lufthavnene i Kastrup og Billund stå med en fyreseddel i hånden, når de nuværende hjælpepakker udløber.

Der er mange grunde til at give dansk luftfartsindustri en hjælpende hånd i en periode, indtil vi er tilbage mod noget, der minder om en hverdag.

Luftfartsindustrien bidrager ifølge Transportministeriet årligt med 11 milliarder kroner til samfundsøkonomien i, hvad der kaldes "indirekte effekter". Tælles flyselskabernes omsætning med, er beløbet 30 milliarder kroner.

Forrige artikel Dansk Energi: EU-Kommissionen har lavet en utidig grøn maveplasker Dansk Energi: EU-Kommissionen har lavet en utidig grøn maveplasker Næste artikel DI: Prioriter en luftfartspakke, der sikrer arbejdspladser og grøn omstilling DI: Prioriter en luftfartspakke, der sikrer arbejdspladser og grøn omstilling
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.