Debat

DSB markerer årsdagen for nedlukningen: Krisen er blevet en fast del af hverdagen

For et år siden ændrede corona med et slag hverdagen for os alle. I dag er det store spørgsmål, hvor mange af vores kunder der har skiftet deres transportvaner permanent, skriver DSB-direktør Flemming Jensen.

Det gør ondt på mig – ja, på os alle i DSB – at vi i perioder stort set har kørt uden kunder og i resten af coronatiden med væsentligt færre end normalt, skriver Flemming Jensen.
Det gør ondt på mig – ja, på os alle i DSB – at vi i perioder stort set har kørt uden kunder og i resten af coronatiden med væsentligt færre end normalt, skriver Flemming Jensen.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Flemming Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For et år siden ændrede corona med et slag hverdagen for os alle.

Smittefare, håndsprit, mundbind, hjemsendelser og hjemmearbejde. Det, der i marts sidste år, var en akut krise, er her et år senere en fast del af hverdagen for mange, også i DSB.

Med forårets og vaccinernes komme kan vi så småt begynde at se fremad og samtidig gøre status over et særligt år. Også når det gælder den kollektive transport. 

DSB har det store privilegium at være en del af samfundets kritiske infrastruktur. Togdriften har stort set været opretholdt i fuldt omfang hele året, fordi der har skullet være et transporttilbud til alle dem, der skulle på arbejde – herunder sygeplejersker, læger og politi. Også når landet har været mest lukket. 

I skrivende stund mangler vi seks ud af ti kunder i forhold til normalt på grund af corona og medfølgende restriktioner. Det store spørgsmål her og nu er, hvor mange af dem har skiftet deres transportvaner permanent

Flemming Jensen
Administrerende direktør, DSB

Tomme kabiner
Vores dygtige personale har løst den opgave forbilledligt. Det er jeg naturligvis stolt af.

Jeg er også stolt af, at vi det seneste år har kørt vores tog med en punktlighed, der ligger over vores kontraktmål med staten, og at vi med vores samlede indsats har løftet DSB's omdømme til det højeste niveau i mere end ti år.

Kunderne har kvitteret for, at vi har kommunikeret tydeligt og taget ansvar under coronakrisen. Der er rigtig meget positivt at bygge videre på.

Men det rokker ikke ved det faktum, at det gør ondt på mig – ja, på os alle i DSB – at vi i perioder stort set har kørt uden kunder og i resten af coronatiden med væsentligt færre end normalt.

Vores hjerte banker jo for at få flere til at køre med os og for at give kunderne en god oplevelse i toget. I skrivende stund mangler vi seks ud af ti kunder i forhold til normalt på grund af corona og medfølgende restriktioner. Det store spørgsmål her og nu er, hvor mange af dem har skiftet deres transportvaner permanent.

Vandt markedsdele fra biler og busser
Der ligger en kæmpe opgave i at vinde kunderne tilbage til den kollektive transport, når vi kommer på den anden side af pandemien. 

Jeg forventer, at der fortsat vil være et behov for tryghed og mulighed for at holde afstand i hvert fald i en periode. Ændrede arbejdsmønstre og flere hjemmearbejdsdage peger også på behovet for at mere fleksible billettyper til pendlere. Vi arbejder på løsninger på begge dele. 

Vi ved, at lavere billetpriser får flere til at tage toget. Det kan vi se på de kampagner, som vi har kørt i de senere år med mange billige Orangebilletter til salg, især uden for den absolutte myldretid. I månederne op til coronanedlukningen sidste år vandt DSB markedsdele fra biler og busser over Storebælt.

Fremgangen var drevet af netop de billige Orangebilletter. Der er god økonomi for DSB i lavere billetpriser, når bare der sælges rejser nok, og det er godt for kunderne, der har oplevet, at gennemsnitspriserne for togbilletter over Storebælt er faldet med 18 procent siden 2017. Jeg tror på, at en fortsættelse af den prisstrategi også vil virke også efter corona.  

Alle tog skal køre på el
Og så er der hele klimadagsordenen. Jeg er sikker på, at spørgsmålet om et mere bæredygtigt Danmark vender kraftigt tilbage, når corona har sluppet sit værste greb om vores hverdag.

Det er en udfordring, der ikke går væk af sig selv og en udfordring, hvor toget kan og skal spille en hovedrolle med at mindske trængslen på vejene og transportere mange mennesker klima- og miljøvenligt.  

Vi investerer massivt i mere bæredygtige løsninger i disse år. DSB har bestilt 42 ellokomotiver fra Siemens, hvor de første er sat i drift før tid.

De skal erstatte vores gamle dieseldrevne lokomotiver. Om en lille måned forventer vi at udpege og skrive kontrakt med en leverandør af eltogsæt, der skal erstatte de gamle dieseldrevne IC3 og IC4 togsæt.

Mit største ønske for genåbningen er, at myndighederne hjælper os med en klar kommunikation til vores kunder om, at det er sundhedsmæssigt sikkert at tage toget, når man følger retningslinjerne

Flemming Jensen
Administrerende direktør, DSB

Ministers melding vækker glæde
Vi kommer til at overgå helt og aldeles til el.

Desuden er vi langt i planerne med at opføre nye miljøcertificerede værksteder, der skal servicere vores tog i fremtiden. Vi er med andre ord parat til at yde vores bidrag til gavn for Danmark. 

Derfor er jeg også glad for, at transportminister Benny Engelbrecht (S) blandt andet i Altinget har slået fast, at fremtidens transport er grøn, og at en kommende mobilitetsplan skal skabe sammenhænge i rejserne og tilgodese eldelebiler, cykler og kollektiv transport.

Læs også

Jeg synes grundlæggende, at vi står med et godt udgangspunkt for at styrke den kollektive transport på den anden side af corona. 

Mit største ønske for genåbningen er, at myndighederne hjælper os med en klar kommunikation til vores kunder om, at det er sundhedsmæssigt sikkert at tage toget, når man følger retningslinjerne.

Det er forudsætningen for, at vi kan vinde kunderne tilbage til den kollektive transport uden at skabe unødig utryghed blandt kunderne.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00