Ny måling: Knap hver anden ønsker flere timer til praktiske fag på bekostning af boglige

Madkundskab og håndværk og design skal fylde mere på skoleskemaet i folkeskolens ældste klasser, mener næsten hver anden ifølge en ny måling. Elever bakker op om mere praktisk undervisning, mens forældre er splittede. Undervisningsministeren vil fremlægge et forslag i det kommende folketingsår.

En ny måling fra Epinion viser, at befolkningen er splittede om, hvorvidt der bør afsættes flere timer til praktiske fag, hvis det samtidig betyder en nedprioritering af timer til boglige fag for de ældste klasser i folkeskolen.
En ny måling fra Epinion viser, at befolkningen er splittede om, hvorvidt der bør afsættes flere timer til praktiske fag, hvis det samtidig betyder en nedprioritering af timer til boglige fag for de ældste klasser i folkeskolen.Foto: Henning Bagger/BAG/Ritzau Scanpix
Lærke Møller Hansen

14 procent.    

Det udgør de praktiske lektioner i udskolingen i den danske folkeskole.

Men det tal skal op, så eleverne i de ældste klasser kan få flere pensler, musikinstrumenter og køkkenredskaber i hænderne. Også selvom det kan betyde færre boglige timer.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00