Juryen har talt: Her er de bedste forretningstiltag for bæredygtig udvikling

VINDEREN ER: Bluetown og Kaffe Bueno modtog torsdag 360 grader prisen, som belønner virksomheder, der arbejder for at fremme verdensmålene. 

Torsdag fandt man modtagerne af 360 grader prisen, der belønner iværksættere, som arbejder for at fremme FN's verdensmål.

Og de to vindere blev Bluetown og Kaffe Bueno.

Bluetown er et dansk startet firma, som vandt i kategorien "etableret virksomhed". De har udviklet en mast med en radius på en kilometer, som kan forsyne landsbyer i udviklingslande med wifi. Masten kører på solceller, og man har foreløbig været i stand til at rejse 120 millioner kroner.

Kapitalen er dog primært kommet fra internationale investorer, og derfor er folkene bag Bluetown lykkelige for at have vundet 360 grader prisen.

"Juryen sagde, at det her var en blåstempling fra Danmark af vores forretningsidé, og det er vi super glade for. Vi har arbejdet med det i nogle år. Og det har været svært at overbevise de danske fonde om, at det her er et interessant initiativ," siger Louise Kjær, der er VP Strategy & Sustainability i Bluetown.

Vækstfondens udviklingsdirektør, Mette Skøt, sad i juryen, og hun tror på, at de kan blive en digital storspiller på de afrikanske markeder.

"De er globale, har store ambitioner og har været i stand til at rejse kapital. Og så synes vi, det er godt set, at de er i rurale områder, hvor deres konkurrenter ikke er lige så aktive," siger hun.

Bluetown vandt foran Unomed, som har en en digital registrering af sundhedsdata til brug i udviklingslande og Donkeyrepublics elektroniske delecykelordning.

I kategorien startup vandt de tre colombianere bag Kaffe Buono, som bor i Danmark. De vandt for deres koncept med at opsamle kaffeaffald fra restaurationer og bruge det til at udvinde blandt andet olie, som kan anvendes i kosmetikbranchen.

Ud over Mette Skøt bestod juryen af Christian Friis Bach (generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp), Steffen Blauenfeldt  (direktør, Dis-Play) og Søren Stig (impact investor og bestyrelsesmedlem, CIID).

Begge vindere modtog ud over prisen 15.000 kroner.

360 grader prisen er stiftet af Dansk Erhverv, Green Network, Erhvervsstyrelsen og Dansk Initiativ for Etisk Handel.

Behov for privat kapital
Baggrunden er, at udviklingsbistand langtfra kan stå alene, hvis vi skal indfri FN's verdensmål. Beregninger har tidligere vist, at skulle man opfylde målene via det statslige udviklingssamarbejde, skulle de vestlige lande øge deres ulandsbistand til 4 procent af BNI. I dag giver OECD-landene i gennemsnit 0,32 på BNI.

Derfor vil man gerne belønne virksomheder, som arbejder med bæredygtighed, fortæller direktør i Dansk Initiativ for Etisk Handel Mikkel Stenbæk Hansen.

"Der er brug for privat kapital, hvis vi skal nå verdensmålene. De er jo en form for global forretningsplan, fordi de adresserer de globale udfordringer. Derfor er der også behov for løsninger i en global sammenhæng, og det er der flere og flere virksomheder, som har fået øjnene op for," siger han.

Forrige artikel Oxfam Ibis henter ny politisk rådgiver fra Dansk Industri Oxfam Ibis henter ny politisk rådgiver fra Dansk Industri Næste artikel Overblik: Markant stigning i mediers dækning af verdensmål Overblik: Markant stigning i mediers dækning af verdensmål