Debat

Oxfam IBIS: Krav om innovation spænder ben for oplysningsarbejde

DEBAT: Danidas kriterier for oplysningsstøtte kan sætte en stopper for nogle af Danmarks mest succesfulde oplysningskampagner om global udvikling, skriver Mie Roesdahl og Lars Koch fra Oxfam IBIS. 

Projekter som Hele Verden i Skole risikerer at miste sin støtte på grund af Danidas kriterier om nyskabelse og nye målgrupper, skriver Mie Roesdahl og Lars Koch fra Oxfam IBIS.
Projekter som Hele Verden i Skole risikerer at miste sin støtte på grund af Danidas kriterier om nyskabelse og nye målgrupper, skriver Mie Roesdahl og Lars Koch fra Oxfam IBIS.Foto: Lotte Ærsøe/Heleverdeniskole.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mie Roesdahl og Lars Koch
Hhv generalsekretær og international chef i Oxfam IBIS

Når syv ud af 10 danskere siger, at de ikke ved meget om udviklingsbistanden, og flere end nogensinde mener, at det er svært at forstå, har vi en opgave med at forklare både de globale udfordringer, der påvirker verdens fattigste, og de resultater, der bliver skabt, når mennesker i f.eks. konfliktramte lande støttes i at tackle disse udfordringer.

Danida har netop fået lavet en ekstern evaluering af resultaterne af de 20 millioner kroner oplysningsbevillingen hvert år bevilliger. Konklusionen er, at ”oplysningsbevillingen bidrager med relevante kvalitetsproduktioner”, men at ”mange oplysningsindsatser har begrænset udbredelse.”

I lægmandssprog: Gode produkter, der ikke bliver brugt. Og det er trist. Oplysningsbevillingen er en unik mulighed for at støtte formidling af viden, skabe genkendelse og identifikation mellem danskere og verdens fattigste. Så er det ikke til at bære, at en stor del af de materialer, der bliver produceret, ikke kommer ud og bliver brugt.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Måske er det en anledning til at overveje de kriterier, som oplysningspengene fordeles efter. Oplysningsudvalget vil gerne støtte ”nyskabende kommunikation”, der ”når ud til nye målgrupper”, og det er bestemt ikke nogen dårlig ting i sig selv. Men det betyder på den anden side, at man helst ikke støtter tilbagevendende og velkendte oplysningsaktiviteter.

Oplysning i øjenhøjde
Oxfam IBIS står bag oplysningskampagnen Hele Verden i Skole, de seneste tre år med støtte fra oplysningsbevillingen. I disse uger arbejder 177.709 elever, hver tredje af alle elever i 0.- 6. klasse, med Læseraketten, en gratis læsebog med portrætter af piger og drenge fra Sydsudan, og som indeholder artikler om borgerkrigen i Sydsudan, landets geografi og historie. Den har desuden artikler doneret af kendte danske børnebogsforfattere, som styrker børnenes læseglæde. Med til bogen hører en hjemmeside med videoer, fotos, opgaver og meget mere viden om børnene i Sydsudan og om behovet for og retten til uddannelse. I år har vi for første gang også lavet materialet som en app, der kan anvendes fra mobiler og tablets.

Det er tosset og ærgerligt kun at jage noget nyt og andet, hvis man dermed sætter en stopper for nogle af Danmarks mest succesfulde oplysningskampagner.

Mie Roesdahl og Lars Koch
Generalsekretær og international chef i Oxfam IBIS

Når ca. 8.428 lærere i år går ind på www.heleverdeniskole.dk og bestiller bøger til deres klasse er det fordi materialet er af høj kvalitet og rammer børnenes interesse og lærerens behov for materiale om globale forhold, der er tilpasset forskellige klassetrin og læringsmål. Hvert år giver bogen desuden børnene lyst til at engagere sig ved at deltage i aktionsugen eller lave events og sælge lodsedler for at hjælpe børn som dem, de har læst om i bogen. Det er oplysning og engagement i øjenhøjde.

Nogle år har vi haft penge til at lave en Læsekaravane af unge, der rejser til årets fokusland og bagefter tilbyder at komme ud på skolerne og fortælle og vise billeder, lave sang og dans. De 50 skolebesøg blev sidste gang udsolgt på to minutter.

Krav om innovation spænder ben
Hvad er Oxfam IBIS’ hemmelighed bag successen? Det er, at det i år er 14. år, vi gennemfører kampagnen, så vi blandt lærerne har opbygget et kendskab til produktet og en base, som vi kan kommunikere med året rundt. De ved, hvad de får, og de ved, at det er et godt produkt, der direkte kan anvendes i undervisningen.

Desværre er det måske sidste år, vi kan få støtte fra oplysningsbevillingen. Ikke fordi der bliver stillet spørgsmålstegn ved kvaliteten eller successen. Men fordi det ikke længere er ”nyskabende kommunikation” eller når ud til ”nye målgrupper”. Samme dilemma rammer eksempelvis verdensbillede-legatet, som er fremragende oplysning, men ikke længere kan kaldes nyt og innovativt. Og der er sikkert andre eksempler.

Derfor opfordrer vi Danida til at genoverveje kriterierne for oplysningsbevillingen og gøre det muligt eksempelvis at støtte oplysningsprojekter over længere tid. For det er tosset og ærgerligt kun at jage noget nyt og andet, hvis man dermed sætter en stopper for nogle af de Danmarks mest succesfulde oplysningskampagner om global udvikling. Det må være muligt både at kunne støtte innovation og samtidig holde fast ved det, vi ved virker.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Koch

Generalsekretær, Oxfam Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1997)

Mie Roesdahl

Grundlægger, Conducive Space for Peace, fhv. generalsekretær, Oxfam IBIS
Cand.scient.soc. i udviklingsstudier og post-kandidat studier i konflikt, menneskerettigheder og fredsopbygning

0:000:00