Debat

Arla: Relationer fremmer forståelse

DEBAT: Det er vigtigt for en virksomhed som Arla, at den danske stat aktivt støtter udbredelsen af dialog, forståelse og samarbejde i Mellemøsten, skriver Finn S. Hansen, executive vice president i Arla.
Maria Bierbaum Oehlenschläger
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Finn Hansen
Executive vice president, Arla Foods

Det var ikke uden grundige overvejelser, at jeg sagde ja til tilbuddet om at deltage i denne debatrække om Det Arabiske Initiativ. Som repræsentant for en af Danmarks store og meget synlige virksomheder skal man tænke sig godt om, og særligt som eksportvirksomhed kan det være en svær balancegang at udtale sig offentligt om udenrigspolitiske aktiviteter og kulturforskelle mellem landene. Det letteste er at takke nej.

Når jeg så alligevel deltager, er det, fordi vi i Arla har mange års erfaringer med den arabiske verden og har lært den godt at kende. Det, der startede som et vovet dansk eksporteventyr for snart 50 år siden, er nu en solid og voksende del af Arlas samlede forretning. Jeg har selv boet i Mellemøsten af flere omgange, og jeg har som flere af mine kolleger et særligt og varmt forhold til regionen. Derfor har jeg valgt at give mit besyv med i forhold til det, vi oplever i regionen.

Massiv udvikling
I de senere år har vi fulgt en massiv udvikling på vores markeder i Mellemøsten. I lande som Saudi-Arabien, Emiraterne, Kuwait og Qatar har samhandel og økonomiske interesser ført til en enorm modernisering af infrastruktur og detailhandel.

I en voksende middelklasse bliver flere mere vestligt orienteret og efterspørger de samme varer som de øvrige af verden, selv om de stadig er solidt funderet i deres egen kultur og traditioner. Vi kan se tendensen på alle vores markeder. Som det sker andre steder på kloden, siver tendensen fra storbyerne ud i resten af regionen. Det tager tid, men udviklingen er godt hjulpet af mobiltelefoner og de sociale medier, som bruges i stor stil til meningsudvekslinger og networking.

Fakta
Det Arabiske Initiativ fylder ti år til sommer, og en ny treårig strategi for initiativet er på vej. Derfor inviterer Altinget | Udvikling politikere, ngo'er, forskere og fagfolk til at debattere Det Arabiske Initiativ - dets forhold til Det Arabiske Forår samt danske bidrag til demokratiseringsprocesser og interkulturel dialog i regionen.

Mød vores debatpanel her.

Du er velkommen til at blande dig i debatten. Skriv til [email protected].

Relationer afgørende
Vi kunne ikke have opnået den markante position, vi har i dag i Mellemøsten, uden stærke relationer til partnere, kunder og andre. Arla bliver opfattet som en del af det lokale samfund, og trods en masse forskelle har vi noget, der binder os sammen - nemlig ønsket om økonomisk vækst.

Og når man er færdig med at tale om kontrakter og prissætning, så er der ofte lejlighed og tillid til at tale om andre ting. Det betyder ikke, at man bliver enige om alting, men man præger jo hinanden med synsvinkler og meninger. Disse relationer var under boykotten i 2006 afgørende for, at vi formåede at komme videre - for begge parter.

Vi kan derfor kun opfordre til fortsat at støtte relationsopbygning, som det sker via Det Arabiske Initiativ eller andre projekter. Det betyder noget for en virksomhed som Arla, at den danske stat og den danske regering aktivt har valgt at støtte udbredelsen af dialog, forståelse og samarbejde mellem Danmark og den arabiske verden.

Det betyder noget for os, at Danmark som nation tror på samarbejde og samhandel som en vej til demokratisering og modernisering.

Finn S. Hansen
Executive vice president, Arla Foods

Det betyder noget for os, at Danmark som nation tror på samarbejde og samhandel som en vej til demokratisering og modernisering. Det giver Arla og vores udstationerede medarbejdere et rygstød, som kan være vigtigt både ude på eksportmarkederne og herhjemme i den danske befolkning. Og forhåbentlig kan det være med til at skubbe på den udvikling, vi oplever, er godt i gang.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Finn S. Hansen

Fhv. vicedirektør, Arla Foods
mejeriuddannet, kommerciel uddannelse

0:000:00