Støjberg får JP-historie afkræftet i Østrig

MEDIER: Integrationsminister Inger Støjberg (V) har hos den østrigske regering fået afkræftet, at Jyllands-Postens historie om 20.000 migranter på grænsen til EU er rigtig. Avisen afviser dog fortsat at rette historien.

Jyllands-Postens historie, om at der ifølge det østrigske indenrigsministerium skulle stå 20.000 migranter i Bosnien på grænsen til Kroatien og EU, får nu endnu et skud for boven.

Denne gang fra integrationsminister Inger Støjberg (V), der har været i kontakt med Indenrigsministeriet i Wien. Her oplyser man, at ”der formodes at være tale om en misforståelse, og at tallet på 20.000 migranter i Bosnien-Hercegovina kan antages at være relateret til indrejsetallet i Bosnien-Hercegovina på 23.000 migranter for hele år 2018.”

Det fremgår af et svar, Inger Støjberg i denne uge gav til Enhedslistens Søren Søndergaard, der var gået ind i sagen, efter at Altinget i december kunne fortælle om, hvordan en historie fra den østrigske tabloidavis Kronen Zeitung i november var gået verden rundt og til sidst var endt i Jyllands-Posten. En historie, som ved en nærmere granskning viste sig at indeholde flere urigtige oplysninger.

Ikke genkende tal
Overskriften i Jyllands-Posten var ”Østrig advarer om 20.000 migranter på vej ind i EU”. Men det østrigske indenrigsministerium sagde allerede i december til Altinget, at man ikke kunne genkende tallet 20.000. Og ifølge FN's Højkommissariat befandt der sig i november kun omkring 5.000 migranter i hele Bosnien. De oplysninger har Inger Støjberg nu fået gentaget. Samtidig giver Indenrigsministeriet sin vurdering af, hvor mange migranter der aktuelt opholder sig i Bosnien.

”Det østrigske indenrigsministerium oplyser endvidere, at der – ifølge deres oplysninger – pr. 7. januar 2019 opholder sig 4.500 migranter på Bosnien-Hercegovinas territorium.”

Notat eksisterer ikke
Jyllands-Posten baserede sin historie på et notat, som det østrigske indenrigsministerium skulle have udarbejdet. Den østrigske avis Kronen Zeitung nævner i den oprindelige historie ”de seneste analyser”, som angiveligt ligger på et skrivebord, uden at citere direkte fra disse analyser. Men i Jyllands-Postens version fremstår det, som om der foreligger et egentligt notat fra den østrigske regering, som avisen citerer fra.

Men nu slår det østrigske ministerium fast, at der ikke eksisterer et sådant notat. Det sagde Indenrigsministeriet i december til Altinget og gentager det nu over for Inger Støjberg.

”Jeg har gennem kontakt med det østrigske indenrigsministerium fået oplyst, at der ikke eksisterer et østrigsk regeringsnotat med det omtalte indhold,” skriver Inger Støjberg i sit svar til Søren Søndergaard.

Ikke noget at rette
Efter Altingets artikel i december om historien tog Jyllands-Posten til Østrig for at tale med Kronen Zeitung. Men Jyllands-Posten har ikke direkte trukket historien tilbage eller bragt en rettelse. Og det får det østrigske indenrigsministeriums svar til Inger Støjberg heller ikke avisen til at gøre.

”Vi har ikke noget at rette. Vi har skrevet, hvad en østrigsk avis skriver. Det hedder en citathistorie. Det er det, du ikke forstår,” siger Jyllands-Postens chefredaktør, Jacob Nybroe, til Altinget. 

Nødt til at have afklaret
Selvom Altinget på baggrund af at have talt med kilder og fået faktatjekket oplysninger i blandt andet Østrig, Bosnien og Kroatien i december kunne fortælle, at Jyllands-Postens historie ikke holdt vand, så bliver historien ved med at florere og danne basis for indlæg og artikler på sociale medier og indvandrerkritiske medier. Derfor var det nødvendigt at få oplysningerne verificeret gennem en officiel henvendelse til Østrig fra den danske integrationsminister, forklarer Søren Søndergaard.

”Når sådan en ting begynder at florere i den offentlige debat, og Jyllands-Posten ikke rigtig vil dementere det, så bliver vi nødt til at have det afklaret,” siger Søren Søndergaard.

Foruden Jyllands-Posten, så blev historien om de 20.000 migranter og notatet fra det østrigske indenrigsministerium blandt andet også citeret i det russiske statsmedie Sputnik News, der udkommer på 31 sprog, samt i det højreorienterede amerikanske medie Breitbart News.

Forrige artikel OECD-landenes udviklingsbistand faldt i 2017 OECD-landenes udviklingsbistand faldt i 2017 Næste artikel Ny debat: Hvad skal den udviklings­politiske valgkamp handle om? Ny debat: Hvad skal den udviklings­politiske valgkamp handle om?
To ministre skal i samråd om verdensmål og IFU

To ministre skal i samråd om verdensmål og IFU

OVERBLIK: Kristian Jensen skal redegøre for, hvor langt regeringen er med at måle nye lovforslag op mod SDG'erne. Ulla Tørnæs skal redegøre for, om IFU reelt bidrager til bæredygtig udvikling.