From Holland with Love: Omdiskuteret ældreplejemodel kommer til Danmark

PILOTPROJEKT: Med inspiration fra Holland og firmaet Buurtzorg vil Ikast-Brande Kommune styre ældreplejen med hjælp fra naboer, familie og varme hænder. Velfærdsforsker mener, det kan fjerne bureaukrati. I Dansk Sygeplejeråd er man mere skeptisk.

Først kaffe, så pleje og omsorg. Det er mottoet hos hollandske Buurtzoog, hvis nærhedsbaserede model for ældrevelfærd nu bliver testet i Ikast-Brande Kommune.
Først kaffe, så pleje og omsorg. Det er mottoet hos hollandske Buurtzoog, hvis nærhedsbaserede model for ældrevelfærd nu bliver testet i Ikast-Brande Kommune.Foto: Linda Johansen/POLFOTO
Jacob Pedersen
Fakta
Ikast-Brande Kommune er ikke alene om at være opmærksom på Buurtzorg. I februar 2019 var Ældre- og Handicapudvalget i Aalborg Kommune på studietur til Holland for at 'søge inspiration til udvikling af ældre- og handicapområdet', det samme var Seniorudvalget i Gladsaxe Kommune i november 2016. I januar 2015 tog Folketingets Social- og Kommunaludvalg på en lignende tur til Amsterdam og Rotterdam.

En omvæltning, hvis ikke en revolution af den offentlige sektor.

Så store ord bliver der brugt om det pilotprojekt, der til april rulles ud i Ikast-Brande Kommune, og som har bredt sig i ældreplejen i Holland.

Det skriver Berlingske, hvor professor Jakob Kjellberg fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive), er meget spændt.

Dokumentation

Buurtzorg kort fortalt:

Først kaffe, så pleje og omsorg.

Sådan lyder mottoet i Buurtzorg, der siden 2006 er vokset til nu at have mere end 14.000 ansatte. I 2018 var der 10.000 sygeplejersker i 900 uafhængige hold, der behandler 70.000 patienter årligt. 60 procent af kommunale sygeplejersker i Holland arbejdede for Buurtzorg i 2013.

Ambitionen har været at begrænse de stigende omkostninger i sundhedsvæsenet, skabe større effektivitet og en bedre oplevelse for både personale og patienter.

En analyse af Ernst & Young viste i 2009, at Buurtzorgs resultater pegede på et potentiale for besparelser på op til 40 procent. Ifølge Ernst & Young i Holland er besparelserne opnået ved færre leverede timer per borger, kortere forløb, færre uplanlagte besøg eller nødkald, færre akutte indlæggelser og mindre administration.

Kilde: Berlingske og Centre for Public Impact


Altinget logoÆldre
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget ældre kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00