Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

UDBUD: Det rammer medarbejderne, når et offentligt udbud som dét, Arriva vandt sidste år, presser virksomheder til at underbyde sig selv. Det mener en arbejdsmarkedsforsker, der bliver bakket op af Enhedslisten. Venstre ønsker ikke at blande sig.

DB-ejede Arriva har drevet tog i Danmark siden 2003. Dengang slog de blandt andet DSB i en udbudsrunde. 
DB-ejede Arriva har drevet tog i Danmark siden 2003. Dengang slog de blandt andet DSB i en udbudsrunde. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Det er et helt generelt vesteuropæisk fænomen, som vi ser, når virksomheder vinder de her private udbud. Det er klart, at det næsten er parallelt med social dumping.

Henning Jørgensen
Professor og arbejdsmarkedsforsker, Aalborg Universitet

Konflikten mellem Arriva og Dansk Jernbaneforbund spidser til i disse dage, hvor man stadig ikke kan blive enige om løn og arbejdsvilkår i de nye lokalaftaler.

Men der er ikke noget at sige til, at man er havnet i den situation, når statens tilskud til togkørsel er faldet med 36 procent i forhold til tidligere, vurderer professor og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Henning Jørgensen.

"Når det bliver privatiseret på den her måde, så vil det alt andet lige ende sådan, at lønmodtagerne bliver dårligere stillet," siger han og fortsætter:

Dokumentation

Om Arriva

Tyskejede Arriva har været en del af den kollektive trafik i Danmark siden 1997, hvor det britiske selskab købte danske Unibus. Siden er flere selskaber og forretningsben kommet til, og Arriva er i dag Danmarks største busoperatør og næststørste togoperatør. 

I 2001 vandt Arriva danmarkshistoriens første togudbud, da de slog konkurrenterne om at få lov til at køre på strækningerne i Midt- og Vestjylland. I 2003 begyndte Arriva derefter at køre i Danmark.

Arriva vandt i december 2018 – for tredje gang i træk – udbuddet om at køre disse togstrækninger. Virksomheden har i den nye kontrakt fået tilføjet strækningerne Odense-Svendborg og Vejle-Struer, der i dag drives af DSB. Samlet set betyder det, at Arriva øger køreplanskilometerne med cirka en tredjedel, når der er driftsstart på den nye kontrakt i december 2020. 

Kontrakten løber frem til 2028 med mulighed for to års forlængelse.

Kilde: Arriva 


Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00