Stadig kommunale problemer med samtaler til tiden

JOBCENTER: For mange kommuner er stadig for dårlige til at tale med deres kontanthjælpsmodtagere til tiden, viser Arbejdsdirektoratets seneste opgørelse.
Det koster kommunerne deres statsrefusion af kontanthjælp, hvis de ikke overholder deres rettidighed. Og det er der alt for mange kommuner, der ikke gør.
Det koster kommunerne deres statsrefusion af kontanthjælp, hvis de ikke overholder deres rettidighed. Og det er der alt for mange kommuner, der ikke gør.Foto: colourbox
Anne Bjerregaard

Der er stadig ikke nok kommuner, der har 90 procent rettidighed, og selvom det går fremad, går det ikke hurtigt nok.

Morten Bergulf
Kontorchef, Arbejdsdirektoratet

I september viste en rapport fra Arbejdsdirektoratet, at et stort antal kommuner har problemer med at overholde tidsfristen for samtaler med kontant- og starthjælpsmodtagere. 13 kommuner blev udvalgt til et målrettet tilsyn, der nu har resulteret i, at nogle af kommunerne har rettet op.

Det har andre dog ikke. Eksempelvis blev Mariagerfjord Kommune udvalgt til tilsyn, og på trods af skærpet opmærksomhed fra Arbejdsdirektoratet har kommunen stadig fejl i 54 procent af de behandlede sager. Det viser resultatet af tilsynet nu.

I gennemsnit er rettigheden overskredet med 38 dage per sag i Mariagerfjord Kommune, og det betyder altså, at kommunen ikke som lovpligtigt holder samtale med kontanthjælpsmodtagerne hver tredje måned, men nærmere hver fjerde. Det betyder også, at kommunen mister den statslige refusion i sagerne, og for Mariagerfjord Kommune er det helt konkret 242.132 kroner, kommunen selv skal punge ud med til kontanthjælpsmodtagerne.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00