3F bag anonym kampagne mod Jensens Bøfhus på Facebook

Facebook-kampagnen "Store Bøffer, Små Hjerter" rettet mod Jensens Bøfhus beskriver sig som en støttegruppe for de ansatte på Jensens Bøfhus. Indtil videre har gruppen brugt 111.000 kroner på kampagnen og fået over en million eksponeringer. Pengene kommer dog fra 3F. 

Placeholder image
Facebook-siden "Store Bøffer, Små Hjerter" rettet mod Jensens Bøfhus har i skrivende stund kostet 108.000 kroner. Det fremgår dog ikke, at pengene kommer fra 3F. 

En Facebook-side med navnet "Store Bøffer, Små Hjerter" på Facebook beskriver sig som en støttegruppe organiseret af medarbejdere hos Jensens Bøfhus, der for to år siden blev lockoutet under konflikten mellem virksomheden og 3F. 

På siden ligger blandt andet et nyhedsindslag med en vært og reporter, der fortæller om bøfhusets underbetaling af de ansatte. 

Men slår man op i Facebooks annoncebibliotek, kan man se, at afsenderen er en konsulent i fagforeningen 3F's gruppe for Privat Service, Hotel og Restauration. Det fremgår imidlertid ikke, at fagforeningen betaler for siden, som indtil videre har kostet 111.000 kroner og er blevet eksponeret for mere end en million brugere på Facebook. Beløbet stiger dagligt. 

Bøfhus undrer sig over metode

Siden så første gang dagens lys for to år siden under en arbejdskonflikt mellem Jensens Bøfhus og fagforeningen om, hvilken overenskomst, de ansatte skulle arbejde under. Bøfhuset ønskede samme aftale, som 3F har med restaurant Flammen, men det afviste 3F.

Derfor er Jensens Bøfhus og 3F i konflikt

Jensens Bøfhus ønsker samme overenskomst for de ansatte, som restaurant Flammen har med 3F, hvor medarbejdere bl.a. lettere kan flyttes mellem forskellige funktioner. Det har 3F afvist med henvisning til, at Flammens ansatte alene skal betjene en buffet og ikke stå for bordservering som på Jensens Bøfhus.

De to parter er også uenige om lønforskellen i de to aftaler. Ifølge 3F vil den betyde en lønnedgang på 20 kroner i timen for tjenerne. Bøfhuset påstår omvendt, at de to aftaler er ens målt på lønomkostninger. Nogle ansatte vil få lidt mere i løn, andre lidt mindre.   

Efter halvandets års forhandlinger blev 26 3F-medlemmer i marts 2020 lockoutet af bøfhuset, herunder tillidsrepræsentant Sinem Demir. Bøfhuset påstår, at alle lockoutede blev tilbudt deres arbejde igen, men det afviser 3F. 

Da konflikten formelt set stadig er i gang, må ingen 3F-medlemmer i dag arbejde på virksomheden, og de lockoutede medlemmer har i dag andre job. Ifølge Jensens Bøfhus arbejder de ansatte i dag på samme vilkår som overenskomsten med Flammen, men det bestrider 3F. 

3F har ikke længere nogle medlemmer på virksomheden, men konflikten er formelt set stadig i gang.  

Hos Jensens Bøfhus undrer direktør Anders Nikolajsen sig over kampagnen. 

”Vi følger til punkt og prikke 3F's overenskomst, som 3F har indgået med vores konkurrent Restaurant Flammen. Jeg vil nødig give en etisk eller moralsk vurdering af 3Fs kampagnemetoder, eller hvad der driver dem," skriver han i en kommentar til Altinget og fortsætter:

"Men jeg synes, det var bedre, at de brugte deres kræfter og medlemmernes penge på de mange grillbarer og restaurationer, som underbetaler deres medarbejdere og ikke - som vi - støtter op omkring ordentlige arbejdsvilkår. Vi konstaterer blot, at 3F finansierer en kampagne, som de ikke vil lægge navn til. Hvorfor ved vi ikke," skriver han. 

God lobbyisme eller skjult markedsføring        

Kampagnen overtræder ifølge eksperter ingen regler, men bevæger sig i en etisk gråzone, vurderer professor i markedsføring på CBS, Jan Trzaskowski.   

"Fagforeningsaktiviteter falder i modsætning til kommercielle aktiviteter uden for markedsføringslovens regler om skjult markedsføring. Så kampagnen kan ikke klandres for at være i strid med reglerne, men man kan etisk diskutere, om det er i orden," siger han.

Det er afgørende, at man som forbruger, journalist eller beslutningstager ved, hvem man får information fra i en kampagne. Det er derfor også tydeligt i vores etiske retningslinjer for branchen.

Charlie Stjerneklar, adm. direktør, brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation

Samme melding lyder fra brancheforeningen for kommunikations- og lobbybureauer, Kreativitet og Kommunikation. Som lobbyist skal man deklarere afsenderen, forklarer adm. direktør, Charlie Stjerneklar. 

Han understreger, at han ikke kan gå ind i den konkrete sag eller vurdere, om 3F har gjort noget forkert. 

”Generelt er det vigtigt for os som brancheforening, at når vores medlemmer udfører lobbyisme, også digitalt, tydeligt deklarerer, hvem afsenderen er. Det er afgørende, at man som forbruger, journalist eller beslutningstager ved, hvem man får information fra i en kampagne. Det er derfor også tydeligt i vores etiske retningslinjer for branchen,” siger han.

På billedet ses formand for 3F Ungdom, Morten Ryom, iklædt en trøje med logoet for kampagnen. 3F mener, at det har været tydeligt for alle, at fagforeningen administrerer og støtter Facebook-siden. Billedet er taget i sommer, da Arbejdsretten skulle tage stilling til, om konflikten var varslet korrekt.
På billedet ses formand for 3F Ungdom, Morten Ryom, iklædt en trøje med logoet for kampagnen. 3F mener, at det har været tydeligt for alle, at fagforeningen administrerer og støtter Facebook-siden. Billedet er taget i sommer, da Arbejdsretten skulle tage stilling til, om konflikten var varslet korrekt. Foto: 3F

3F: Vi har været åbne om støtten 

Fagforeningen oplyser, at det var de 26 3F-medlemmer hos Jensens Bøfhus, som i marts 2020 blev lockoutet under konflikten, der tog initiativ til Facebook-kampagnen. 

Og forhandlingssekretær Peter Lykke Nielsen mener, at 3F er åben om sin økonomiske støtte til kampagnen. 

"3F har offentligt erklæret, at vi hjælper med administration og økonomi omkring ”Store Bøffer, Små Hjerter”. Alle 3F-sponsorerede opslag bærer navnet på den ansvarlige medarbejder i 3F, men støttegruppen bærer sit eget navn og logo, som bruges på Facebookopslag, flyvesedler, T-shirts og andet kampagne-materiale. Det har været tydeligt for enhver, at 3F har støttet støttegruppen. Måske kunne det være gjort endnu tydeligere på de forskellige Facebook-opslag, men vi mener, at det har været klart for alle, at 3F har støttet støttegruppen," skriver han i et svar.

Hvad siger lobby-branchens etiske retningslinjer?

Brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation repræsenterer medlemmer, der udøver lobbyisme overfor eksempelvis politikere eller befolkningen på vegne af andre virksomheder eller interesseorganisationer.  

De skal overholde foreningens etiske retningslinjer, som blandt andet foreskriver, at afsenderen altid skal deklareres:  

"Det skal oplyses, hvem kunden er, hvis der tages aktiv kontakt til en
tredjepart (fx en journalist eller beslutningstager). Der må ikke vildledes om fakta eller de
interesser, som virksomheden repræsenterer. Virksomheden må bl.a. ikke kontakte
interessenter og stakeholders under falske forudsætninger – fx ved at udgive sig for at
være journalist, hvis det ikke er tilfældet. Virksomheden kan dog godt agere i en kundes
navn, hvis kunden ønsker at uddelegere en opgave videre til virksomheden."

Reglen om tydelig afsender gælder også for medlemmerne af den konkurrerende brancheforening DI Rådgiverne. 

Fortsætter med folketingskandidat i front

Fagforeningen vil da også fortsætte med at bruge penge på kampagnen, indtil bøfhuset indgår en ny overenskomst og har netop startet en ny kampagneserie på siden med en af de lockoutede medlemmer, Sinem Demir, der samtidig var 3F's tillidsrepræsentant.

Hun har i dag et andet arbejde og er folketingskandidat for Enhedslisten. Hun er også medlem af Københavns Borgerrepræsentation for samme parti. 

Fagforeningen vil ikke oplyse, om den fremover vil synliggøre sin økonomiske støtte til Facebook-siden.

Omtalte personer

Charlie Stjerneklar Zacher Tibu

Direktør, Kreativitet & Kommunikation
B.Sc. polit. (Københavns Uni. 2007), HD(O) (CBS, 2010)

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser