Debat

3F og Dansk Erhverv: Høje bøder skræmmer chauffører væk fra faget

Når chauffører modtager bøder på jobbet, risikerer de at skulle betale af egen lomme, og det skræmmer chauffører væk fra erhvervet, der er i jobmangel. Loven skal overholdes, men bødekataloget bør gennemgås, skriver Jesper Kronborg og Jan Villadsen.

Som lastbilchauffør er man via loven sikret en overenskomstmæssig løn, men man varetager samtidig et job, hvor man i langt højere grad end i andre brancher er udsat for at gå hjem med en bøde, når arbejdsdagen er omme, skriver Jesper Kronborg og Jan Villadsen.
Som lastbilchauffør er man via loven sikret en overenskomstmæssig løn, men man varetager samtidig et job, hvor man i langt højere grad end i andre brancher er udsat for at gå hjem med en bøde, når arbejdsdagen er omme, skriver Jesper Kronborg og Jan Villadsen.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Jan Villadsen
Jesper Kronborg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vejtransportens rammevilkår er flittigt ændret de seneste år. Det gælder både på nationalt og europæisk plan. Chaufførernes forhold har fået et tiltrængt løft, og det er med til at gøre jobbet mere attraktivt.

Men der er stadig arbejde at gøre. Som lastbilchauffør er man via loven sikret en overenskomstmæssig løn, men man varetager samtidig et job, hvor man i langt højere grad end i andre brancher er udsat for at gå hjem med en bøde, når arbejdsdagen er omme. Vi oplever, at det er med til at skræmme chauffører væk fra faget.

Derfor foreslår vi, at hele bødekataloget gennemgås. Der kan være uhensigtsmæssigheder, der kan elimineres og derved få branchens ry om, at der altid gives bøde for det ene og det andet, gjort bedre.

Det er på tide, at politikerne stopper op og tager bestik af situationen

Jesper Kronborg og og Jan Villadsen
Hhv. branchedirektør for Dansk Erhverv Transport og formand for 3F Transport

Betales fra egen lomme

Det skal ikke forstås som, at vi ønsker at dække over ulovligheder. Men vi er vidende om en række uhensigtsmæssigheder, for eksempel inden for dyretransporter, hvor chauffører får ansvar og bøde for forhold, de ikke har indflydelse på. Der er også udfordringer med bøder for chauffører med parkeringsproblemer, når de skal overnatte på turen, og så er der bøder for forhold angående vogntoget, som chaufførerne ikke altid kan have haft kendskab til.

Der er enorm chaufførmangel i øjeblikket, og muligheden for at fastholde og tiltrække nye chauffører daler, i takt med at bødeniveauet bliver sat op. Det er vanskeligt at tiltrække chauffører, når hverdagen byder på et valg mellem at bryde køre- og hviletidsreglerne eller parkeringsreglerne, som man ovenikøbet af egen lomme må betale for. Så er der ikke noget at sige til, at unge mennesker fravælger chaufførjobbet.

Det er i det hele taget svært at få øje på andre erhverv, hvor bare det at udføre sit daglige arbejde er forbundet med så stor risiko for at få blive sanktioneret med en bøde, som tilfældet er i vejtransporterhvervet. Det er naturligvis ikke rimeligt.

Brug for politisk eftersyn

Lovgivningen skal selvfølgelig overholdes, og når det ikke sker, er det også rimeligt, at der følger en sanktion. Sådan er det i en retsstat, og godt det samme. Men der gælder et grundlæggende princip om, at straffens hårdhed står i et rimeligt forhold til overtrædelsens karakter.

Lad os sammen gennemgå bødekataloget for at forbedre chaufførjobbet, så vi også fremover kan sikre arbejdskraft i transportbranchen

Jesper Kronborg og og Jan Villadsen
Hhv. branchedirektør for Dansk Erhverv Transport og formand for 3F Transport

For rigtig mange chauffører virker det princip længere og længere væk fra deres hverdag. Det har den konsekvens, at det sender gode kræfter væk fra faget til andre job, hvor mindre fejl ikke koster på den private pengepung.

Det er på tide, at politikerne stopper op og tager bestik af situationen. Den danske transportlovgivning trænger til et gennemgribende 360-graders eftersyn af bødeniveauet. Det gælder alt lige fra færdselslovgivningen, køre-og hviletid, p-afgifter og dyretransporter til regler om syn og køretøjstekniske bestemmelser. For blot at nævne nogle få områder.

Så kære transportminister og transportordførere på Christiansborg: Der er ikke tid til et langt forarbejde, der skal findes løsninger på at få bødetaksterne ned nu. Lad os sammen gennemgå bødekataloget for at forbedre chaufførjobbet, så vi også fremover kan sikre arbejdskraft i transportbranchen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00