Alle passagerer skal betale 13 kroner ekstra for at flyve: ”Endelig åbner regeringen ballet, men det er alt for uambitiøst”

En passagerafgift på 13 kroner vil ifølge regeringen give præcis den indtjening, der skal til for at gøre danske indenrigs flyveture ”grønne” i 2030. Afgiften er alt for lille, lyder det fra støttepartierne. Venstre afviser intet.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Med et nyt udspil vil regeringen indføre en afgift på 13 kroner på alle billetter til fly, der letter fra danske lufthavne, for at skaffe penge til at hjælpe flybranchen med at omstille til såkaldte grønne brændstoffer i fremtiden.

Målet er at indfri de ambitioner, som statsminister Mette Frederiksen (S) varslede i sin nytårstale: At senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute, og senest i 2030 skal man kunne flyve helt grønt, når der flyves indenrigs i Danmark. 

Formålet er ikke en masse penge i statskassen. Vi er interesseret i at gøre flytransporten grøn. Hverken mere eller mindre.

Dan Jørgensen (S)
Klimaminister

De 13 kroner lyder måske ikke af meget, men løber ifølge udspillet op i 260 millioner kroner årligt og i alt 1,9 milliarder kroner frem mod 2030.

Pengene ønsker regeringen at bruge på et udbud af en grøn indenrigsrute og tilskud til grønne flybrændstoffer, som for eksempel er produceret via power-to-x-teknologi, hvor brint produceres ved hjælp af vindmøllestrøm.

”Formålet er ikke en masse penge i statskassen. Vi er interesseret i at gøre flytransporten grøn. Hverken mere eller mindre,” sagde klimaminister Dan Jørgensen (S) under præsentationen af "Grøn luftfart for alle" tirsdag eftermiddag i Københavns Lufthavn, hvor også transportminister Trine Bramsen (S) og skatteminister Jeppe Bruus (S) var med.

En mikroskopisk afgift

Regeringens udspil forventes ved fuld indfasning at bidrage med en reduktion på i alt 0,1 millioner tons CO2 i 2030. Og det er slet ikke ambitiøst nok, mener regeringens støttepartier.

”Jeg er glad for, at regeringen endelig åbnet ballet, for vi har længe presset på for at få en flyafgift. Men det er alt for uambitiøst med en afgift på 13 kroner, det batter ikke noget,” siger Carl Valentin, skatteordfører for SF.

Hovedelementer i regeringens udspil

Regeringen afsætter i alt 1,9 milliarder kroner i tilskud til en 100 procent grøn indenrigsrute i 2025 og en helt grøn indenrigsluftfart i 2030.

  • 0,8 milliarder heraf går til en grøn indenrigsrute i perioden 2025 til 2029
  • 1,1 milliarder kroner heraf går til grønt brændstof, der skal sikre en helt grøn indenrigsluftfart i 2030. Tilskuddet indfases fra 2027 for at understøtte en gradvis udbygning af markedet for grønne brændstoffer.
  • Tilskudsmodellen for 2030 skal så vidt muligt forholde sig teknologineutralt, så el, brint, PtX- og biobrændstoffer kan anvendes. 1. generations biobrændstoffer udelukkes fra at kunne medtælles på grund af bæredygtighedshensyn.

Tilskuddet finansieres gennem en passagerafgift på 13 kroner per afrejsende passager (transfer- og transitpassagerer er undtaget) fra en dansk lufthavn.

Både tilskudsrammen og niveauet for en passagerafgift vil blive genbesøgt i 2024 og 2029, da der er usikkerhed om udviklingen i prisen på fremtidens grønne brændstoffer.

Der arbejdes for en mere ambitiøs international regulering i EU og ICAO, der skal fremme den grønne omstilling af den globale luftfartssektor. Mere konkret arbejder regeringen for:

  • At der indføres et så ambitiøst fælleseuropæisk krav om iblanding af bæredygtige flybrændstoffer som muligt. Det skal gælde for alle flyrejser med afgang fra en europæisk lufthavn, og at medlemslande, der ønsker at gå endnu længere i den grønne omstilling, har denne mulighed.
  • At de nuværende gratis CO2-kvoter til luftfartssektoren udfases hurtigst muligt, og at kvoteprisen øges for at skabe endnu større incitament til luftfartens grønne omstilling.
  • At der aftales et så ambitiøst langsigtet klimamål som muligt for den internationale luftfart i 2050, hvor anvendelse af internationale klimakreditter til indfrielse tillades i mindst muligt omfang.

Kilde: Klima-, Energi og Forsyningsministeriet

Også Enhedslistens Mai Villadsen er kritisk, selvom hun roser regeringen for ”endelig at åbne op for en flyafgift.”

”13 kroner er en mikroskopisk afgift. Det vil ikke give nogen adfærdsændringer, og det hænger ikke sammen at ville være et grønt foregangsland, at man har en meget lavere afgift end vores nabolande,” siger hun.

Står det til Enhedslisten skal indenrigsflyvninger pålægges en passagerafgift på mindst 100 kroner, rejser i Europa 400 kroner og oversøisk betale 800 kroner. Også SF og Radikale har foreslået afgifter, der er væsentligt højere end regeringens forslag.

”Og så bør passagerer på businessclass betale en højere afgift, fordi de optager mere plads i flyet og derfor bør bidrage med en større klimakompensation,” siger Mai Villadsen.

Kan give penge til tog, færger og skove 

Støttepartierne mener den højere afgift vil give en adfærdsændring, så flere vælger andre – og ofte – mere klimavenlige transportformer end flyet på rejser, hvor det er muligt. Og dermed kommer man tættere på princippet om, at ”forureneren betaler”.

Klimaminister Dan Jørgensen siger, at det kun koster 13 kroner per billet at få en grøn flyrute i 2025 og helt grøn indenrigsflyvning i 2030. Hvorfor så ønske en højere afgift?

”Det kan godt være, at 13 kroner kan forgrønne nogle indenrigsfly, men det bør ikke være ambitionsniveauet. Vi synes også afgiften skal være med til at gøre det billigere at tage toget eller købe en færgebillet, hvor det kan være et alternativ til flyet. Det er også vigtigt, at vi får mere skov, som kan optage CO2. Så vi ønsker et provenu fra afgiften, der reelt kan bruges til noget,” siger Carl Valentin og tilføjer:

”Ideelt set så skal vi nå dertil, at afgiften afspejler rejsens klimabelastning. Det er svært at regne præcist ud, i første omgang bør vi beskatte, så godt vi kan, med en relativt simpel model, men med et væsentligt højere niveau end regeringen har foreslået.”

Venstre afviser intet 

Mens regeringens støttepartier kræver en højere afgift, så er Venstre i blå blok ikke meget for en ny flyafgift på passagerer.

I stedet mener klimaordfører Marie Bjerre (V), at der bør findes en EU-løsning for at gøre flytrafik grønnere i fremtiden.

”Det er velkendt, at vi synes ikke, det er en god idé at hæve skatter og afgifter yderligere i det her land. Vi synes ikke Danmark skal gå enegang på den her måde, men ser hellere, at man forsøger at løse det her på europæisk plan, hvor de er i gang med at lave aftaler om grønne brændstoffer og vil skrue op for iblandingskravet,” siger hun.

Venstre vil dog ikke afvise, at man kan blive enige om en aftale med S-regeringen.

”Vi er sådan set glade for, at regeringen er kommet med et udspil. Det er vigtigt at satse på grønne brændstoffer, og det vil flybranchen også selv. Vi skal sikre, at der er et godt marked for det herhjemme og udbygge med power-to-x-teknologi. Så vi afviser ikke noget på forhånd. Men det er ikke Venstres kop te, at vi skal finde penge ved at finde på nye afgifter,” siger Marie Bjerre.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Dan Jørgensen

Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2004)

Mai Villadsen

MF (EL), fhv. politisk ordfører

Carl Valentin

MF (SF)
BA, samfundsfag (Københavns Uni. 2019)

0:000:00