Debat

Borgmester til regeringen: Lad os slippe af med 'fodlænke af besværligt bureaukrati'

Det er på tide, at den politiske højborg træder til handling og skruer ned for bureaukrati og rigide regler på beskæftigelsesområdet. Det vil give kommunerne den nødvendige frihed til at møde nye krav med målrettet og meningsfuld kreativitet og nytænkning, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Beskæftigelsesområdet er et af de mest lovtunge områder, hvor der samtidig også er behov for større frihed til for nytænkning og kreative løsninger, mener Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
Beskæftigelsesområdet er et af de mest lovtunge områder, hvor der samtidig også er behov for større frihed til for nytænkning og kreative løsninger, mener Cecilia Lonning-Skovgaard (V).Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Cecilia Lonning-Skovgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Statsminister Mette Frederiksen (S) proklamerede i sin nytårstale, at hun på velfærdsområderne folkeskole, ældrepleje og børnehaver vil give alle kommuner muligheden for at blive sat fri af love og regler som såkaldt frikommune. 

Det er godt. Frihed under ansvar er afgørende, og jeg er sikker på, at lokalpolitikerne i kommunerne er langt bedre til at se på, hvad der giver mening lokalt, end beslutningstagerne på Slotsholmen. Så ros for at åbne for lidt tiltrængt kommunal frihed. 

Men hvorfor nøjes med de tre områder? Beskæftigelsesområdet er efterhånden et af de mest lovtunge områder, som vi har, og samtidig et af de områder, hvor der i de kommende år kommer til at være mest behov for nytænkning og kreative løsninger. Vi befinder os i en situation, hvor arbejdsløsheden er rekordlav, samtidig med at virksomhederne skriger på arbejdskraft.

Vi vil gerne have frihed til at tage udgangspunkt i den enkelte borgers situation og behov, når vi planlægger samtaler med de ledige

Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgemster, Købenkavns Kommune

Meget står på spil

Det stiller krav til os ude i kommunerne. Vi skal sørge for, at virksomhederne ikke går i stå og mister omsætning. Det kræver, at de hele tiden får de rette medarbejdere. Uanset at kandidatfeltet svinder ind.

Samtidig står vi med en unik chance for at få nogle af dem, der har det sværest, ind på arbejdsmarkedet. Det kan være folk med psykiske- og fysiske udfordringer.

Det kan være folk, der har været langvarigt på kontanthjælp. Eller kvinder med ikke-vestlig baggrund, som relativt set er overrepræsenteret i ledighedsstatistikkerne.

Vi har også muligheden for at gøre et stort indhug i dimittend- og akademikerledigheden og sørge for, at vi ikke også har en overrepræsentation af seniorer i arbejdsløshedskøen. 

Der er rigtig meget på spil. Og rigtig meget at opnå, hvis vi ude i kommunerne lykkes med at skabe en synergi mellem det lokale erhvervsliv og de ledige. 

Det bliver alt andet lige lettere, hvis vi ikke skal vandre omkring med en fodlænke i form af en lang række besværligt bureaukrati. På trods af intentioner om at forenkle LAB-loven er det endnu ikke rigtig lykkedes.

Læs også

Frirum til muligheder

I København er der flere områder, hvor vi med fordel kunne prøve nye metoder af.

Vi vil gerne have frihed til at tage udgangspunkt i den enkelte borgers situation og behov, når vi planlægger samtaler med de ledige. Så bliver det mere individuelt, hvornår der holdes samtaler med jobcentret, hvor mange der er brug for, hvilket indhold samtalerne skal have, og hvilken form.

Vi har brug for at sætte fagligheden og ekspertisen i spil ude i kommunerne. Vi har brug for at slippe kreativiteten og nytænkningen fri

Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgemster, Købenkavns Kommune

Vi ønsker os også frie hænder til at kunne tilbyde borgerne den rigtige opkvalificering og aftaler om virksomhedspraktik og job med løntilskud. Jobcentret skal kunne sætte gang i lige præcis den indsats, vi sammen med borgeren vurderer, er den hurtigste og bedste vej til et job.

Som det er nu, er der alt for detaljerede regler for, præcis hvem der kan få hvad og hvornår. Samtidig er det vores erfaring, at de gange, hvor Folketinget har villet løsne op, sker det som midlertidige forsøgsordninger med nye detaljerede undtagelsesbestemmelser. Og så er vi lige vidt.

Se for eksempel på opkvalificering. Det er en jungle af detaljerede regler for, hvem der kan få hvilken slags opkvalificering, utallige puljer – som skal søges, og hvor der skal aflægges regnskaber. Der er midlertidige og permanente ordninger. Adskillige lister med kurser, der giver højere refusion og lignende. Lad nu jobcentret vurdere, hvad der er bedst at gøre for den enkelte borger, i stedet for at drukne os i rigide regler.

Giv os handlefrihed

I den seneste tid har der været meget debat om jobcentrene og deres rolle i samfundet. 

Her vil det være tiltrængt at se forskellige bud på, hvordan opgaverne kan løses bedst muligt til glæde for såvel virksomhederne som borgerne. Vi har brug for at sætte fagligheden og ekspertisen i spil ude i kommunerne. Vi har brug for at slippe kreativiteten og nytænkningen fri.

Tidligere har en gruppe nordjyske kommuner været frikommuner på beskæftigelses- og integrationsindsatsen. Og konklusionerne fra forsøgene dengang var positive for såvel borgernes som virksomhedernes perspektiv. 

Derfor håber jeg også, at Mette Frederiksen og regeringen vil følge op på de positive takter fra nytårstalen og give kommunerne mulighed for en større grad af frihed på beskæftigelsesområdet.

Det vil være en stærk handling fra en tidligere nordjysk beskæftigelsesminister, som må vide, hvor meget menneskelig og økonomisk værdi det har, når virksomhederne får den arbejdskraft, som de har brug for, og de ledige kommer i job.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

Cecilia Lonning-Skovgaard

HR-direktør, DFDS, fhv. beskæftigelses- og integrationsborgmester (V), Københavns Kommune, medlem, Borgerrepræsentationen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), Master of Public Administration (Kennedy School of Government, Harvard University 2000)

0:000:00