Fleksjobber: Nej, desværre er jobcentrene ikke bedre end deres rygte

DEBAT: Jobcentrene fejer al kritik under gulvtæppet og påstår at bade i solstrålehistorier. Det viser blot den manglende lydhørhed, som arbejdsløse oplever i selvsamme jobcentre, skriver Ulla Curdt.

Af Ulla Curdt
Fleksjobber i For Retssikkerhed – foreningen for erstatning til syge på kontanthjælp

Direktør i Vordingborg Kommune og formand for foreningen af de kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer, Helle Linnet, skriver i Altinget, at det er urimeligt, at der hersker tvivl om jobcentermedarbejdernes faglige dygtighed.

Den tvivl er ubegrundet, må vi forstå.

Tværtimod skriver Helle Linnet, at "jobcentrene tilmed haft den store glæde, at borgerne, som har deres gang i jobcentrene, honorerer os med overbevisende positive tilfredshedsbesvarelser i undersøgelser".

Står i kontrast med virkeligheden
Desværre bidrager Helle Linnet ikke med et link eller andet til disse undersøgelser.

Og da resultatet står i skærende kontrast til vores erfaringer, er jeg meget interesseret i at vide mere: Hvem har lavet undersøgelsen? Hvor mange besvarelser fik man? Hvem udvalgte respondenterne?

Og ud fra hvilke kriterier blev de valgt? Spurgte man de raske ledige? Eller de syge og handicappede? Var besvarelserne anonyme? Var undersøgelsen kvalitativ eller kvantitiv? Og hvad helt konkret blev der spurgt om?

Jeg håber, at Helle Linnet vil give os mulighed for at se undersøgelserne.

Resultaterne står i øvrigt også i skærende kontrast til Psykiatrifondens undersøgelse fra maj i år om præcis det samme.

Her siger 67,9 procent af de adspurgte, at jobcentrene belaster deres livskvalitet, hvilket fører til, at 23 procent har tanker om, at livet ikke er værd at leve.

Men mon ikke, at det er med undersøgelser, som det er med statistik? Man kan stort set få de resultater, som man ønsker.

Facebook flyder med negative historier
Lad os tage et kig på virkeligheden i stedet. I sommeren 2017 oprettede daværende næstformand i Dansk Socialrådgiverforening, Niels Christian Barkholt, en facebookgruppe, hvis formål var at danne en modvægt til de mange negative fortællinger om jobcentrene, som han kaldte "gode historier fra jobcentrene".

Den har 620 medlemmer. Der er langt mellem snapsene derinde.

Der går ofte en måned eller mere mellem opslagene, som oftest er skrevet af sagsbehandlere og ret beset faktisk bare er historier, hvor der har været et godt forhold mellem borger og sagsbehandler, og hvor sidstnævnte har lavet en fagligt forsvarlig sagsbehandling.

Er det ikke bare, hvad man burde kunne forvente?

I den anden ende af spektret har vi facebookgruppen Jobcentrets Ofre med over 17.000 medlemmer og mange opslag hver eneste dag. Den er faktisk Danmarks mest aktive facebookgruppe.

Her er der fortvivlede og desperate nødråb fra borgere, som jobcentrene presser ud over kanten. Historier om dødssyge mennesker, der tvinges ud i arbejdsprøvninger imod deres lægers anbefaling.

Historier om folk, der døde før eller lige efter, at de fik førtidspension. Historier om ulovlige sanktioner, om syge, der har været fastholdt på kontanthjælp i 10, 20 og 30 år, og om nedværdigende og ydmygende behandling.

Jeg stillede et spørgsmål derinde: Har du deltaget i en undersøgelse om din tilfredshed med jobcentrene? Ja eller nej?

På omkring et døgn er der godt 850 svar. Af dem har under fem procent medvirket i en sådan undersøgelse.

Tag imod konstruktiv kritik
Ude i virkeligheden finder vi også en hel masse private socialrådgivere, der bistår mennesker, der er i klemme i jobcentrene.

Hvordan kan de få kunder i butikken, hvis Helle Linnets undersøgelser om den store borgertilfredshed står til troende?

Og her ude i virkeligheden er der for nyligt åbnet et megajobcenter i København. Her er der vagter på alle etager, alle ansatte er udstyret med en alarm, og mødelokalerne er ryddet for løse genstande, da de vil kunne bruges som våben.

Igen spørger jeg: Hvis borgerne er så tilfredse, hvorfor indretter man så et jobcenter som en fæstning?

"Det er vigtigt at modtage kritik konstruktivt", skriver Helle Linnet i sit debatindlæg. Så det ser jeg frem til, at hun gør.

Helle Linnet bestrider et vigtigt og ansvarsfuldt embede, som samfundet giver hende en høj løn for. Fair nok.

Men så må vi også kunne forlange, at hun ikke bare lytter til kritikken, men også tager den alvorligt og gør noget for at rette op på de horrible forhold.

Vi må kunne forvente andet og mere end endnu en affejning af al kritik med en løst underbygget påstand om, at kritikken ikke har noget på sig.

Det er præcis den form for manglende lydhørhed, som borgerne alt, alt for ofte mødes af i jobcentrene, og som medvirker til, at sagsforløbene skaber så stor frustration og fortvivlelse. 

Det er simpelthen ikke godt nok.

Forrige artikel AE: Uligheden forringer livschancerne for børn med ressourcesvage forældre AE: Uligheden forringer livschancerne for børn med ressourcesvage forældre Næste artikel SOS International: Virksomheder har ansvar for medarbejderes rejsesikkerhed SOS International: Virksomheder har ansvar for medarbejderes rejsesikkerhed
  • Anmeld

    Stine

    De gode historier er der

    Og de burde om ikke andet bruges som eksempler på at jobcentre faktisk KAN overholde den nuværende lovgivning OG gøre en positiv forskel! Jeg har selv en af de positive historier, og ironisk nok har det gjort mig ekstra aktiv i de sociale bevægelser, for hvorfor skal min historie være så unik?
    At fortælle de gode historier er også en måde at fortælle, at de andre jobcentre faktisk ikke har nogen undskyldning for IKKE at oppe sig og stile efter det samme.
    Jeg blev afklaret til fleksjob på 1½ år og fik virkeligt god læring med fra processen. Det tætteste, jeg har været på at true en socialrådgiver, var da jeg lovede, at hun fik et kram, hvis jeg mødte hende i Bilka. Jeg havde 3Fs socialrådgiver med, og han sad ofte med et lidt saligt smil, mens han læste papirer og udbrød ting som "ja, man skal nok være fagnørd for at blive så glad, når attester udfyldes så flot og fyldestgørende". Jeg har dog aldrig set ham gladere end da han fortalte, at han dagen inden havde kørt 40 km nordpå "for at lave ikke en skid! Den pensionssag kørte bare lige igennem som den skulle, og jeg fik aldrig sagt andet end "goddag" og "flot arbejde" til den her purunge socialrådgiver, der stod og småsnøftede i hjørnet, fordi hun var så glad på borgerens vegne".
    Men det er jo ikke normen, og min skønne 3F socialrådgivers kommentarer kom jo også kun, fordi det var så usædvanligt. Dét bør der altså reageres på!

  • Anmeld

    Bjarne Larsen

    Smukt skrevet

    Godt skrevet, og helt enig. Nettet flyder over med forfærdelige historier og det er ikke uden grund, for det er desværre virkeligheden..

  • Anmeld

    Henriette Andersen

    Dette er sandheden om Jobcentrene

    Lyt til denne podcast fra Radio24syv og forstå afmagten og hvorfor folk bliver desperate og syge af Jobcentrene.
    En ren gyser.

    https://www.24syv.dk/programmer/den-danske-revolution/57210519/afsnit-2-opror-i-jobcentretdet-er?start=0