Debat

HK Kommunal: Borgere og medarbejdere lider under halvfærdige offentlige it-systemer

DEBAT: Vi skal ikke være så aggressive i udrulningen af nye it-systemer, at dette fejler. Både borgere og medarbejdere lider, når systemerne ikke er mindst lige så gode, som dem de afløser, skriver Mads Samsing.

Både borgere, virksomheder og medarbejdere lider under systemovergangen, fordi
de nye systemer er fyldt med fejl, og fordi de ikke er færdigudviklede, skriver Mads
Samsing.
Både borgere, virksomheder og medarbejdere lider under systemovergangen, fordi de nye systemer er fyldt med fejl, og fordi de ikke er færdigudviklede, skriver Mads Samsing.Foto: HK/presse
Mads Samsing
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kommunerne er i fuld gang med at implementere nye ydelsessystemer, og det går det mildest talt ikke ret godt med.

Det handler om Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) og Kommunernes Ydelsessystem (KY).

Mange borgere og virksomheder oplever ikke at få udbetalt korrekte ydelser, at beregningsgrundlaget ikke er i orden, at breve er fyldt med fejl osv.

Medarbejderne knokler for at begrænse skaden, men arbejdspresset er så stort, at vi desværre ser flere sygemeldinger. Nogle medarbejdere vælger endda at sige deres job op.

Udvikling og implementering skal gå hånd i hånd
De nye systemer implementeres som led i bruddet med KMD’s monopol på at levere fagsystemer til kommunerne og er estimeret til at give besparelser på 25 procent af it-udgifterne.

Vi skal selvfølgelig fortsætte den digitale omstilling. Men vi skal ikke være så aggressive i udrulningen, at den fejler. Det skal gøres ordentligt.

Mads Samsing
Næstformand, HK Kommunal
Det siger sig selv, at det er en god ide at nedbringe it-udgifterne, vel at mærke hvis systemerne fungerer mindst lige så godt som de tidligere. Det gør de imidlertid ikke. I hvert fald ikke endnu.

Og indtil vi når et acceptabelt niveau, så lider altså både borgere, virksomheder og medarbejdere under systemovergangen, fordi de nye systemer er fyldt med fejl, og fordi de ikke er færdigudviklede.

Noget skyldes systemerne. Noget skyldes den praktiske implementering. Men systemudvikling og -kodning skal jo gå hånd i hånd med implementering, hvis vi skal nå i mål med en succesfuld digital omstilling.

Nye systemer skal ikke implementeres før de er færdige, og det skal ikke ske hurtigere, end organisationen er klar til det. Og det ser altså ud til at være gået galt med både KSD og KY.

Høst ikke gevinster for tidligt
Med KSD automatiseres store dele af sagsbehandlingen på sygedagpengeområdet med en forventning om, at der kan opnås en effektivisering på mindst 40 % af den effektive arbejdstid. Systemet blev rullet ud i alle landets kommuner i sommeren 2020.

Med KY er forventningen, at der kan opnås en tilsvarende effektivisering af arbejdstiden på mindst 20 %. Det bliver rullet ud i bølger, så de første kommuner er overgået til det nye system, og de sidste kommer med ombord i november i år.

Jeg er helt med på, at der er store effektiviseringspotentialer ved begge systemer. Men det er alt for tidligt at overveje, hvordan de kan realiseres.

Læs også

I stedet bør kommunerne sørge for, at der er det antal medarbejdere, der er brug for til at sikre en ordentlig implementering af de nye systemer. Forventede gevinster bør ikke realiseres før et nyt system er implementeret og har været fejlfrit og fuldt funktionelt i minimum seks måneder.

Til den tid kan vi så få et reelt billede af, hvor store gevinster, der faktisk er og realisere dem, så de kan komme borgerne til gode på anden vis.

Giv tid og gør det ordentligt
Jeg er ikke imod monopolbrud og nye systemer. Slet ikke. Jeg anerkender absolut, at der er et stort potentiale for at reducere it-udgifterne og også et potentiale for at effektivisere den effektive arbejdstid i sagsbehandlingen.

Men særligt det sidste forudsætter jo, at vi lykkes med implementeringen af systemer, der faktisk virker og kan det, de skal. Det er mildest talt ikke tilfældet med hverken KSD eller KY. Der er behov for, at de mange fejl bliver udbedret. Det kan kun gå for langsomt.

I forhold til KY, så er 23 kommuner gået over. De næste overgår ifølge planen til det nye system i marts, og inden årets udgang skal alle være med.

Esbjerg Kommune var med i bølge 1, og kommunen har kraftigt opfordret til, at udrulningen sættes på pause, indtil fejlene er fikset, og systemet er færdigt. Det bakker jeg helt op om.

Der er ikke flere borgere, der skal komme i klemme, og der er ikke flere medarbejdere, der skal bukke under på grund af KY.

Kommunerne bør vente med gevinstrealiseringen og i stedet sikre sig, at der er det nødvendige antal medarbejdere for at nå i mål med en god velfungerende implementering.

Vi skal selvfølgelig fortsætte den digitale omstilling. Men vi skal ikke være så aggressive i udrulningen, at den fejler. Det skal gøres ordentligt.

Der har både politikere, direktioner og leverandører et stort ansvar. Det skal løftes for borgernes skyld. Og for medarbejdernes skyld.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Samsing

Næstformand, HK Danmark
socialrådgiver (University College Lillebælt 2009)

0:000:00