Debat

TDC-direktør: Giv studerende nøglerne til det digitale arbejdsmarked

DEBAT: I fremtidens arbejdsmarked bliver digitale kompetencer nødvendige. Derfor skal uddannelsesinstitutionerne i højere grad undervise i teknologiforståelse, mener Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group. 

Det er vigtigt, at vi alle får et fælles sprog, når praktikere inden for forskellige fagområder skal i dialog med it-professionelle, skriver koncerndirektør i TDC Group, Jens Aaløse.
Det er vigtigt, at vi alle får et fælles sprog, når praktikere inden for forskellige fagområder skal i dialog med it-professionelle, skriver koncerndirektør i TDC Group, Jens Aaløse.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Nikolai Evereth Hansen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jens Aaløse
Koncerndirektør, TDC Group

I disse uger tager en masse danske unge hul på et nyt kapitel i deres liv, når de begynder på en videregående uddannelse.

Hvad det er for et arbejdsmarked, der møder dem på den anden side, kan være svært at spå om, men et arbejdsmarked, som er mere digitaliseret, end det vi kender nu, er garanteret.

I øjeblikket står mange danske virksomheder inklusiv TDC Group over for en digital transformation, og det samme er tilfældet for den offentlige sektor.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Nye teknologier og digitale løsninger som Big Data, kunstig intelligens og softwarerobotter, for at nævne nogle, er med til at effektivisere interne arbejdsgange og forbedre kundeoplevelsen.

Det bliver virkeligheden i flere og flere private virksomheder og offentlige institutioner. Det betyder, at nye digitale teknologier bliver en del af mange forskellige faggruppers arbejdsliv.

Det er svært at forestille sig sektorer og brancher, hvor digitale kompetencer og teknologiforståelse ikke bliver en nødvendighed. Derfor skylder vi alle studerende - uanset uddannelsesretning – undervisning i teknologiforståelse og digitale kompetencer.

Jens Aaløse
Koncerndirektør, TDC Group

Nok er det it-specialisterne, som driver digitale transformationer, udvikler og implementerer de digitale løsninger, men teknologierne bliver forudsætninger og redskaber for de flestes arbejdsopgaver i de kommende år.

Digitale kompetencer bliver nødvendige 
Når kunstig intelligens tages i anvendelse på sundhedsområdet, og lægen blandt andet baserer sin diagnosticering på baggrund af kunstig intelligens, bliver det relevant for læger og andre sundhedsfaglige at have forståelse for denne teknologi.

Sundhedspersonalet skal også have de nødvendige forudsætninger for at gøre brug af digitale redskaber, som allerede i dag gør sit indtog i sundhedssektoren.

Det samme gælder i erhvervslivet, hvorfor merkantile uddannelser skal komplementeres med blandt andet digital forretningsudvikling og markedsføring, hvor nye teknologier bliver helt centrale redskaber.

Det er svært at forestille sig sektorer og brancher, hvor digitale kompetencer og teknologiforståelse ikke bliver en nødvendighed.

Derfor skylder vi alle studerende - uanset uddannelsesretning – undervisning i teknologiforståelse og digitale kompetencer, som de kan bringe i spil i forhold til deres fagområde. 

Vi bakker derfor fuldt ud op om uddannelsesministerens arbejde om et teknologisk upgrade på de videregående uddannelser.

Det er nødvendigt for at ruste de studerende til et digitalt arbejdsmarked. Og fordi digitale kompetencer skaber værdi til den private og offentlige sektor - og dermed vækst og velstand og i sidste ende mere velfærd.

Undervisning i teknologiforståelse bør være obligatorisk
Når den offentlige sagsbehandlers, eller en hvilken som helst anden medarbejders arbejde, understøttes af anbefalinger genereret via kunstig intelligens, er det nødvendigt med en grundlæggende indsigt i denne nye teknologi og dens muligheder og ikke mindst begrænsninger.

Derfor skal studerende blive i stand til at forholde sig kritisk til de nye teknologier og foretage data-etiske overvejelser.

Ligesom viden om IT-sikkerhed bliver nødvendigt på det digitale arbejdsmarked.

Vi mener derfor, at undervisning i teknologiforståelse bør være obligatorisk på alle videregående uddannelser.

Uddannelsesinstitutioner skal arbejde mere tværgående 
Det handler imidlertid også om, at vi alle får et fælles sprog og referencer, som ikke mindst bliver vigtigt, når praktikere inden for forskellige fagområder skal i dialog med it-professionelle om udvikling af digitale løsninger.

For hvis de digitale løsninger skal bringe værdi til virksomheden eller den offentlige organisation, skal de tilpasses konkrete behov og løse de udfordringer, som eksisterer inden for diverse brancher og sektorer.

Derfor bliver samarbejdet mellem it-specialisterne og andre fagmedarbejdere vigtigt, og det kræver, at alle har en grundlæggende forståelse for digitale teknologier.

Vi foreslår, at de videregående uddannelsesinstitutioner begynder at arbejde meget mere tværgående end i dag.

Studerende fra for eksempel handelshøjskolerne eller sundhedsfaglige fakulteter skal have mulighed for at lave projekter sammen med studerende fra it-uddannelserne.

Det, tror vi på, vil fremme de studerendes digitale kompetencer og mind-set og gøre dem i stand til at tænke digitale teknologier ind i deres fagområde.

Herudover skal virksomheder og uddannelsesinstitutioner blive endnu bedre til at samarbejde, så de studerende får erfaring med, hvordan nye teknologier anvendes i praksis.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Aaløse

Ledende partner, Maj Invest, bestyrelsesmedlem, Maj Invest Holding
Virksomhedsadministration (CBS. 2001)

0:000:00