Debat

Landsforening og Komponent: Velfærdskrisen kræver, at sundhedssektorens administrative medarbejdere træder til

Det er uforståeligt, at en af de mest oplagte veje til at aflaste den pressede sundhedssektor, overses. Vi bør frigøre de fagprofessionelle til at bruge mere tid på det, de er bedst til, ved at bruge de sundhedsadministrative medarbejdere klogere og mere i sundhedssektoren, skriver Komponent og danske sundhedsadministratorers landsforening. 

De administrative medarbejdere kan give frontpersonalet mulighed for at bruge mere tid på patienterne og dermed gøre sygehusene i stand til at blive mere værdiskabende i sundhedssektoren, skriver Nathali Schaap Degn, Kalle Syberg Kjær og Michael Smærup.
De administrative medarbejdere kan give frontpersonalet mulighed for at bruge mere tid på patienterne og dermed gøre sygehusene i stand til at blive mere værdiskabende i sundhedssektoren, skriver Nathali Schaap Degn, Kalle Syberg Kjær og Michael Smærup.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Nathali Schaap Degn
Kalle Syberg Kjær
Michael Smærup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når en læge fortæller os, at han modtager 75 mails om dagen, som han skal forholde sig til og sidder i endeløse møder – eller når vi bliver modtaget på akutklinikken af to sygeplejersker, der tager imod oplysninger, vi allerede har givet til 1813. Så spørger vi: Hvorfor?

Hvorfor er de ikke i patientkontakt og drager omsorg, som vel er deres kerneopgave? Og det er eksempler på, at tiden kunne bruges langt bedre i sundhedsvæsenet.

Spild af tid

Danmark er på vej ind i en velfærdskrise. Os der kommer på hospitalerne og taler med sygeplejersker, ergoterapeuter, fysioterapeuter og så videre, kan se, at de forlader deres fag med en alarmerende hastighed.

Når læger skal forholde sig til en uendelig strøm af e-mails, som ikke henvender sig direkte til dem, men som de i et eller andet omfang skal tage stilling til, så er det spild af tid

Nathali Schaap Degn, Kalle Syberg Kjær og Michael Smærup

Det gør de blandt andet på grund af den øgede administrative byrde med dokumentation og håndtering af mails. Og det selvom ingen er i tvivl om, at dokumentation er vigtig for patientsikkerheden, så oplever mange sundhedsfaglige medarbejdere, at det stjæler tiden fra patienterne.

En undersøgelse blandt 1325 sygeplejersker på sygehusene foretaget af Dansk Sygeplejeråd, viste at halvdelen af sygeplejerskerne oplevede at dokumentation tog tid fra patienterne og at op mod en tredjedel brugte mellem halvanden og to en halv time på dokumentation om dagen.

Også lægerne mener, de spilder tiden på tastearbejde og har for lidt patientkontakt, hvilket øger risikoen for at begå livstruende fejl. Faktisk bruger lægerne ifølge Ugeskrift for Læger hele 31 procent af deres tid på dokumentationsarbejde. Og når læger skal forholde sig til en uendelig strøm af e-mails, som ikke henvender sig direkte til dem, men som de i et eller andet omfang skal tage stilling til, så er det spild af tid.

Samlet set føler personalet på sygehusene sig overvældet af det administrative arbejde, som de jo ikke er uddannet til, det tager tid og opmærksomhed væk fra deres kerneopgaver.

Sundhedsadministrative medarbejdere som aktiv medspiller

Som ovenstående viser, er frontmedarbejderne på sygehusene under pres, men her kan de sundhedsadministrative medarbejdere komme ind i billedet, hvis de får lov til i endnu højere grad at være medspillere for vores sundhedssektor.

Dygtige lægesekretærer er – modsat for eksempel læger og sygeplejersker – uddannet til at varetage administrative opgaver. Og hvis de får lov til at byde ind med alt det de kan, giver det frontpersonalet mulighed for at fokusere på det, de er bedst til og har mest lyst til: At hjælpe, støtte og yde sundhed til patienterne.

Sundhedsadministrativt arbejde er meget mere end blot papirarbejde; det kan omfatte både koordinering af borger-patientforløb, dataopsamling, dokumentation, datasortering (for eksempel e-mails) og koordinering af udviklingsprojekter på de enkelte afdelinger.

I det hele taget besidder disse medarbejdere en bred vifte af kompetencer, der er afgørende for at opretholde et velfungerende sundhedssystem.

Forløs værdien i digitale muligheder

I en tid, hvor digitaliseringen af ​​sundhedssektoren dominerer, bør sundhedsadministrative medarbejdere være nøglefigurer i at bruge data til at forbedre kvalitet i behandlingen af patienter og til at styrke medarbejdere i det daglige arbejde.

For eksempel gennem effektiv adgang til nationale kliniske retningslinjer og beslutningsstøtte til planlægning og behandling i det daglige. Tilsvarende kan sundhedsadministrative medarbejdere være katalysatorer for, at data fremadrettet bruges til kvalitetsudvikling, administration og til forskning.

I en tid, hvor digitaliseringen af ​​sundhedssektoren dominerer, bør sundhedsadministrative medarbejdere være nøglefigurer i at bruge data til at forbedre kvalitet i behandlingen af patienter og til at styrke medarbejdere i det daglige arbejde

Nathali Schaap Degn, Kalle Syberg Kjær og Michael Smærup

Digitaliseringen har medført en overførsel af opgaver fra systemerne til frontpersonalet, hvilket ofte fører til en følelse af tidsmangel og frustration.

Sundhedsadministrative medarbejdere spiller en central rolle i at sikre dokumentation, herunder at digitale løsninger integreres effektivt i opgaveløsningen, og at arbejdsprocesser strømlines til gavn for patienten.

Tænk i helheder

Patienter bliver i dag mere og mere komplekse. Derfor er helhedstænkning, tværprofessionelt samarbejde og tværsektoriel koordinering i dag nøgleord for ansatte på sygehusene.

Dette betyder, at flere forskellige fagligheder ofte skal samarbejde om at løse komplekse udfordringer for patienterne.

Derudover skal de koordinere patientforløb over sektorgrænser – altså mellem sekundær og primær sektor. Gode og veluddannede sundhedsadministrative medarbejdere har som en grundkompetence, at koordinere denne type samarbejde og sikre, at løsningerne er skræddersyede til den enkelte patient.

Med andre ord: De sundhedsadministrative medarbejdere en genvej til at se det store billede og skabe sammenhæng for patienter og kollegaer i en kompleks virkelighed. Hvis de får lov.

Frigør sundhedspersonale

Hvordan kan sundhedsadministrative medarbejdere hjælpe med at frigøre vores sundhedspersonale fra administrative byrder?

Svaret ligger i deres evne til at skabe organisatorisk effektivitet. Ved at tage sig af koordinering af patientforløb, koordinere på tværs af sektorgrænser, dokumentere samt optimere de store mængder af data.

Kort sagt kan de administrative medarbejder give frontpersonalet mulighed for at bruge mere tid på patienterne og dermed gøre sygehusene i stand til at blive mere værdiskabende i sundhedssektoren.

Som en behagelig sideeffekt, vil det sandsynligvis øge arbejdsglæden og trivslen blandt frontpersonalet og dermed få sat en stopper for, at værdifulde frontmedarbejdere forlader deres stillinger på de offentlige sygehusene rundt omkring i landet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nathali Schaap Degn

Formand, Danske Lægesekretærer
kontorassistent

Michael Smærup

Chefkonsulent, Komponent
Kandidat i Pædagogisk Sociologi, PhD i Sundhedsvidenskab

Kalle Syberg Kjær

Centerchef, Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 2006)

0:000:00