Partier åbner for at lempe rimelighedskravet for sårbare ledige

JOBKØ: Udsatte ledige risikerer at blive glemt, når landets jobcentre genåbner. Rimelighedskravet, der begrænser virksomheders mulighed for at ansætte folk i praktik, bør midlertidigt lempes, lyder det fra flere partier. Ministeren varsler "opkvalificeringsreform".

Et forslag om at lempe det såkaldte rimelighedskrav deler vandene på Christiansborg. Det skal sikre, at udsatte ledige ikke får afbrudt deres praktikforløb, forklarer Cabi-direktør. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix)
Et forslag om at lempe det såkaldte rimelighedskrav deler vandene på Christiansborg. Det skal sikre, at udsatte ledige ikke får afbrudt deres praktikforløb, forklarer Cabi-direktør. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix)
Martin Mauricio

Det er vigtigt at få sagt, at forslaget handler om de sårbare ledige. Det skal selvfølgelig ikke fortrænge ordinær arbejdskraft.

Mette Rønnau
Direktør, Cabi

Det kan få alvorlige konsekvenser for sårbare ledige, hvis de ender bagest i jobkøen, når den aktive beskæftigelsesindsats genåbnes.

Sådan lyder budskabet fra Cabi (Center for aktiv beskæftigelsesindsats, red.).

"En del sårbare og udsatte ledige har fået deres aktiveringsforløb sat på pause eller helt afbrudt under nedlukningen. Det er bekymrende, for vi ved, at det er afgørende med kontinuitet i indsatsen. De risikerer at blive sat tilbage til scratch," siger direktør Mette Rønnau.

Dokumentation

HVEM ER CABI?

Cabi (Center for aktiv beskæftigelsesindsats, red.) er en selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet, som vejleder jobcentre og virksomheder om beskæftigelsessystemet.

HVAD ER RIMELIGHEDSKRAVET?

Formålet med rimelighedskravet er at sikre, at borgere, der er ansat med løntilskud eller i virksomhedspraktik, får det nødvendige faglige, sociale eller sproglige udbytte af opholdet.

Kravet bygger på tre hensyn

1. Løntilskudsansættelsen eller virksomhedspraktikken skal være så tæt på et almindeligt arbejde på ordinære vilkår som muligt.

Det betyder, at det skal sikres, at borgeren arbejder sammen med andre på ordinære vilkår og ikke kun med andre i løntilskudsjob og/eller virksomhedspraktik.

2. Virksomheder med borgere i løntilskud eller virksomhedspraktik skal ikke kunne udgøre konkurrenceforvridning eller urimelig konkurrence over for virksomheder med ansatte på ordinære vilkår.

Det betyder, at virksomheder ikke må kunne konkurrere på lavere pris, fordi de har ansatte i løntilskud og/eller virksomhedspraktik.

3. Ansatte med løntilskud og/eller i virksomhedspraktik må ikke fortrænge ansatte på almindelige vilkår.

Det betyder, at en virksomhed ikke må opsige ansatte på ordinære vilkår for i stedet at ansætte borgere i løntilskud eller virksomhedspraktik. Og virksomheder med mange ansatte med løntilskud og/eller i virksomhedspraktik må ikke fortrænge virksomheder med ansatte på ordinære vilkår.

Konkret administreres rimelighedskravet ved, at antallet af personer ansat med løntilskud og antallet af personer i virksomhedspraktik maksimalt må udgøre 1 person for hver 5. ordinært ansatte, hvis virksomheden har 0-50 ansatte, og herudover 1 person for hver 10. ordinært ansatte.

Førtidspensionister i løntilskudsjob blev fritaget for rimelighedskravet med de seneste ændringer af den såkaldte LAB-lov (Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, red.), der trådte i kraft 1. januar i år.

Kilde: Erhvervsstyrelsen og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.


Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00