Redegørelse fra København: Jobcenters udskældte samtaler var politisk godkendt

En redegørelse fra Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune slår fast, at politikerne senest i 2020 godkendte brugen af samtaler som det primære redskab til at få jobparate i arbejde. Beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V), der i efteråret kritiserede forvaltningens arbejdsmetode, ønsker ikke at forholde sig til redegørelsen.

Københavns jobcenter har været udsat for hård kritik af sin metode. En redegørelse viser, at politikerne flere gange har godkendt den. 
Københavns jobcenter har været udsat for hård kritik af sin metode. En redegørelse viser, at politikerne flere gange har godkendt den. Foto: Københavns Kommune
Rikke Brøndum

Efter Københavns jobcenter i efteråret fik hård kritik for sin jobformidling, konkluderer en redegørelse, at politikerne på rådhuset flere gange og senest i 2020 har godkendt jobcentrets praksis. 

Kritikken gik på, at jobcentret hverken henviste eller pålagde ledige at søge bestemte job, men i stedet indgik løsere aftaler med dem om jobsøgning gennem samtaler.

Men ifølge redegørelsen er både kontanthjælps- og dagpengemodtagere blevet mødt med krav om at søge mindst et job i forbindelse med samtalerne, og en lang række andre kommuner bruger samme metode.

Jeg skal være den første til at beklage den diskrepans, der har været i medierne. Derfor har vi også bedt om fremover at få mere information om, hvordan de forskellige redskaber i beskæftigelsesindsatsen virker.

Helle Bonnesen
Medlem af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Københavns Kommune (K)

Sidste år afholdt jobcentret i København 123.000 af sådanne samtaler med jobparate ledige, som bliver sanktioneret, hvis ikke de søger de aftale job.  

Samtidig fremgår det, at jobcentret i 93 procent af virksomhedernes forespørgsler har formidlet en kandidat til den stilling, som virksomheden har ønsket at få besat. Det er over landsgennemsnittet på 83 procent.

Ønsker ro efter heftig debat

Alligevel fik forvaltningen i efteråret skarp kritik, og beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) fratog i den forbindelse direktøren i forvaltningen sit ansvarsområde.

Nu er der behov for ro, lyder det fra de Konservatives medlem af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Helle Bonnesen.

”Jeg skal være den første til at beklage den diskrepans, der har været i medierne. Derfor har vi også bedt om fremover at få mere information om, hvordan de forskellige redskaber i beskæftigelsesindsatsen virker. Og jeg håber selvfølgelig også, at vi kan få mere ro på ledelsesposterne og genskabt tilliden til jobcentrenes ansatte," siger hun.

Socialdemokraterne efterlyser, at debatten om jobcentrets metoder bliver mere nuanceret. 

"Debatten om vores jobindsats været hård. Imens er de ansatte blevet holdt i limbo, og nu viser det sig, at vi fortsætter med at arbejde som før, siger afgående udvalgsmedlem Tue Hækkerup (S).  

Læs også

Forsker: Jobcentre er ofre for uvidenhed

For få uger siden besluttede et flertal i udvalget at genindføre samtalerne, efter jobcentret i oktober blev pålagt af beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) at henvise de ledige til bestemte job i højere grad. 

Arbejdsmarkedsforsker Flemming Larsen på Aalborg Universitet har fulgt forskellige jobcentres arbejde de senere år. Han mener, at sagen i København er udtryk for uvidenhed om det daglige arbejde i beskæftigelsesindsatsen.  

”Mange jobcentre har de senere år sat fokus på at finde de bedst egnede kandidater til virksomhederne gennem samtaler, hvor den ledige selv tager medansvar for sin jobsøgning. Det giver det bedste resultat for begge parter. Derfor er henvisninger et umuligt redskab, for virksomhederne efterspørger ikke ledige, der er tvunget til at søge stillingen. Men det går tabt i debatten," forklarer han.

Han peger på, at lovgivningen ofte trækker i forskellige retninger. 

"På den ene side siger politikerne til jobcentrene, at de skal vise tillid til borgerne. På den anden side er der stadig et højt niveau af statslig styring i loven, så sagsbehandlerne er tvunget til at bruge tid på eksempelvis at gennemgå regler, som måske ikke er relevante," siger han. 

Altinget har spurgt beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V), hvorfor hun først bad jobcentret ændre praksis i efteråret, og om hun er tilfreds med de resultater, der fremgår af redegørelsen.

Hun ønsker ikke at svare. 

Redegørelsen bliver diskuteret på et møde i Beskæftigelsesudvalget mandag eftermiddag.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Helle Bonnesen

MF (K), medlem af borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
cand.merc. i strategi og marketing (CBS)

Cecilia Lonning-Skovgaard

HR-direktør, DFDS, fhv. beskæftigelses- og integrationsborgmester (V), Københavns Kommune, medlem, Borgerrepræsentationen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), Master of Public Administration (Kennedy School of Government, Harvard University 2000)

Flemming Larsen

Professor, Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet
cand.scient.adm. (Aalborg Uni. 1992)

0:000:00