Debat

Vikarbureau: Lad medarbejderne tjekke Facebook i arbejdstiden

DEBAT: Vi bør udnytte potentialet i medarbejderes brug af de sociale medier i stedet for at fokusere på forbud, skriver Nima Astanehdost, direktør i Randstad.

Virksomheder forpasser en mulighed for at markedsføre sig selv ved at forbyde brug af sociale medier i arbejdstiden, skriver Nima Astanehdost.
Virksomheder forpasser en mulighed for at markedsføre sig selv ved at forbyde brug af sociale medier i arbejdstiden, skriver Nima Astanehdost.Foto: pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Nima Astanehdost
Administrerende direktør i Randstad

Af og til støder jeg stadig på virksomheder, der lægger bånd på deres medarbejdere i forhold til, om de må konsultere sociale medier i arbejdstiden.

Nogle steder er det endda helt forbudt, men det er i min optik helt misforstået, for på den måde forpasser virksomheden en stor mulighed for at markedsføre sig selv.

Vi skriver i dag 2018, og lige meget om vi kan lide det eller ej, fylder sociale medier meget for de allerfleste. Det er her, vi er i dialog med såvel vores tætte som perifere netværk.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Hvis vi som rekrutteringsbureau forbød vores medarbejdere at tjekke ind på Facebook og LinkedIn, så var vores dage talte. Som virksomhed er vi i dag blevet lige så meget social media-junkier, som vi er det i privaten.

Og selvfølgelig tjekker medarbejderen sin private SoMe-konto i arbejdstiden – ligesom de i øvrigt også tjekker arbejdsmailen i deres fritid.

Det er så bare væsentligt, at den nærmeste leder forstår at navigere og sørge for den rette dosering, så medarbejderne ikke føler, at de skal være ’på’ døgnet rundt, og at de ikke sidder og tjekker egne sociale medier hele tiden i arbejdstiden.

Nima Astanehdost
Direktør i Randstad

Jeg tror ikke, at man som arbejdsgiver skal være så bange for, at medarbejderen bruger unødig tid på den slags.

Jeg har fuld tillid til, at på sigt vil det også komme virksomheden til gode at give albuerum til medarbejderen.

Tænk nu, hvis medarbejderen skriver en opdatering på sin egen profil, der handler om, at de er i gang med en spændende opgave for virksomheden, og at det opslag når ud til 1000 personer, som alle får mulighed for at dele og like.

Det ville da være ærgerligt, om man som virksomhed fokuserer på forbud og på den måde forpasser sådan en mulighed.

Ledernes opgave at dosere
Af Randstads seneste Workmonitor – en undersøgelse blandt lønmodtagere i 33 lande – fremgår det, at 78 procent af de danske lønmodtagere er glade for den agile arbejdsplads, der blandt andet gør, at de er i stand til at arbejde hjemmefra.

Samtidig siger 35 procent, at de også føler, at den agile arbejdsplads lægger et vist pres på dem.

Af samme grund mener mange, at det er at give fanden en lillefinger, når man giver medarbejderne mulighed for at arbejde hjemmefra.

Jeg tror dog ikke, at det forholder sig sådan – for tidens trend er, at vores arbejdsliv og privatliv smelter mere og mere sammen, hvad enten vi vil det eller ej.

Det er så bare væsentligt, at den nærmeste leder forstår at navigere og sørge for den rette dosering, så medarbejderne ikke føler, at de skal være ’på’ døgnet rundt, og at de ikke sidder og tjekker egne sociale medier hele tiden i arbejdstiden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nima Astanehdost

Adm. direktør, Randstad
HA (Handelshøjskolen 2001)

0:000:00