Danske kampfly forberedes til arktisk indsættelse

KLAR: Danmarks nye kampfly skal gøres klar til at kunne bruge en bremseskærm, der gør flyene i stand til at operere på isbelagte baner i Arktis. Skærmen volder dog problemer i Norge.

Lockheed Martin forventer at kunne levere den første bremseskærm inden sommeren 2020.
Lockheed Martin forventer at kunne levere den første bremseskærm inden sommeren 2020.Foto: Lockheed Martin
Andreas Krog

Partierne i forsvarsforligskredsen sagde i sidste uge god for, at hovedparten af Danmarks 27 nye F-35 kampfly gøres i stand til at få monteret bremseskærme. Dermed tager Danmark et lille, men strategisk vigtigt skridt hen i mod at kunne indsætte kampflyene i Arktis. For med bremseskærmene vil kampflyene kunne lande på korte og isbelagte landingsbaner overalt i Arktis.

I første omgang bliver 17 af de danske fly forberedt på at kunne få monteret en ekstern pod mellem halefinnerne med en bremseskærm indeni.

”Det er en fremtidssikring af vores fly. Og med det trusselsbillede, som ændrer sig hurtigt i de her år, så er det væsentligt, at vi ikke afskærer os fra, at vi senere kan træffe beslutning om at indkøbe og anvende bremseskærme,” forklarer forsvarsminister Trine Bramsen (S) og fortsætter:

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00