Eksperter: Kina er den store vinder, hvis Arktisk Råd går i opløsning

Kinas ønske om, at ikke-arktiske nationer også kan få indflydelse på reguleringen af Arktis, kan blive en realitet, hvis ikke Danmark og de øvrige vestlige arktiske lande får genetableret samarbejdet med Rusland i Arktisk Råd, vurderer flere eksperter.  

Foto: Sputnik/Reuters/Ritzau Scanpix
Frederik Gjersen Hansen

Syv ud af de otte medlemslande i Arktisk Råd har sat arbejdet i rådet på pause efter det ottende medlemsland Ruslands invasion af Ukraine i slutningen af februar.

Eksperter vurderer, at der kan gå år før arbejdet genoptages. Og det kan være godt nyt for Kina.  

Kinas muligheder for at øge sin indflydelse i Arktis er nemlig væsentligt forstærkede uden et Arktisk Råd. Det vurderer lektor ved Forsvarsakademiet, Camilla Tenna Nørup Sørensen.  

“En del af Kinas arktiske strategi er netop, at de gerne ser, at Arktis i højere grad bliver reguleret af internationale aftaler. Det risikerer at resultere i en underminering af Arktisk Råd,” siger hun.  

Som reaktion på Ruslands invasion af Ukraine valgte de øvrige syv arktiske stater at sætte arbejdet på pause i Arktisk Råd, som Rusland i øjeblikket er formand for. Det styrker det kinesiske ønske om at arktiske såvel som ikke-arktiske nationer skal have lige meget indflydelse på reguleringen af regionen.  

Hvis ikke det skal ske, så er Danmark og de seks andre vestlige arktiske nationer nødt til at komme på god fod med Rusland igen. I hvert fald i Arktisk Råd. 

“Man er nødt til at vise de ikke-arktiske stater, at de arktiske stater kan finde ud af det igen. For ellers styrkes argumentet om, at de arktiske stater ikke kan enes, og at et alternativ derfor må findes,” pointerer Camilla Tenna Nørup Sørensen. 

Arktisk Råd

Arktisk Råd består af otte medlemsstater. 

  • Rusland
  • USA
  • Canada
  • Danmark
  • Norge
  • Finland
  • Island
  • Sverige

Rusland er formand for Arktisk Råd frem til maj næste 2023. Herefter er det Norges tur til at have formandsstafetten i to år, indtil det i 2025 er Danmark, der står i spidsen for rådet. 

Læs også

Arktiske stater taber 

Tidligere har eksperter udtalt til Altinget, at en fremtidig opdeling af Arktis ikke er utænkelig. En russisk-kinesisk konstellation mod et nordamerikansk og nordisk Arktis.  

Men det er ikke et mål, man bør stile efter, mener Mikkel Runge Olesen, der er seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS).  

Ruslands tilstedeværelse i Arktisk Råd har nemlig både diplomatiske og geopolitiske fordele. 

“Man vil tabe ved en opdeling af Arktis. Sammensætningen af Arktisk Råd var årsagen til, at det var en succeshistorie. Det bidrog til lavspænding i regionen og samtidig et bredt samarbejde. Man skal også huske på, at Rusland har omkring halvdelen af kystlinjen omkring det arktiske ocean,” siger han.

Hvis vi begynder at få nogle regelsæt, som ikke udspringer af særlige arktiske forhold, men mere internationale, så danner der sig en præcedens og en praksis omkring det, som bliver svært at træde ud af bagefter.

Camilla Tenna Nørup Sørensen
Lektor, Forsvarsakademiet

Hverken Rusland eller de øvrige arktiske stater er altså interesserede i, at samarbejdet forbliver lagt på is. Rådet giver nemlig medlemsstaterne mulighed for at sætte spillereglerne i regionen, fortæller Camilla Tenna Nørup Sørensen. 

“Det gavner alle de arktiske stater at kunne kontrollere Arktis. Hvis rådet falder sammen, giver det et større spillerum til ikke-arktiske stater og skader medlemsstaterne,” siger hun.

Kina kan udnytte årelang pause 

Den russiske invasion af Ukraine kan blive en stor kæp i hjulet for et fremtidigt samarbejde i Arktisk Råd, vurderer Mikkel Runge Olesen.  

“Det er svært at sige, hvornår man synes, Ruslands opførsel har ændret sig nok til at retfærdiggøre at genoptage arbejdet i Arktisk Råd. Der kan gå år. Det er en stor udfordring,” siger han. 

Netop den lange pause kan være med til, at Kinas ønske om et internationalt Arktis kommer tættere på. Og det er ikke sikkert, at de arktiske stater får muligheden for at regulere regionen igen, fortæller Camilla Tenna Nørup Sørensen. 

“Hvis vi begynder at få nogle regelsæt, som ikke udspringer af særlige arktiske forhold, men mere internationale, så danner der sig en præcedens og en praksis omkring det, som bliver svært at træde ud af bagefter,” siger hun. 

Det gavner alle de arktiske stater at kunne kontrollere Arktis. Hvis rådet falder sammen, giver det et større spillerum til ikke-arktiske stater og skader medlemsstaterne.

Camilla Tenna Nørup Sørensen
Lektor, Forsvarsakademiet

Nødvendigt med sikkerhedspolitik 

Øverst i Arktisk Råds traktat står der, at der ikke må diskuteres sikkerhedspolitik på rådets møder. Det har på mange måder været en stor fordel i rådets arbejde, ifølge Camilla Tenna Nørup Sørensen. 

“De arktiske stater har fælles interesser på områder som blandt andet klimaforandringer, miljøbeskyttelse og kystvagtsamarbejde. Det er vigtige emner, hvor samarbejdet ikke må hæmmes af sikkerhedspolitiske uenigheder,” siger hun.  

Men krigen i Ukraine gør det svært at undgå at diskutere sikkerhedspolitik blandt de arktiske stater i fremtiden.

"Stigende sikkerhedspolitiske spændinger og militær oprustning vil sætte rammen, også i Arktis. Det skal man søge at håndtere. Men det bliver svært at gøre i Arktisk Råd, som hurtigt bliver taget som gidsel," siger hun.

Derfor bør man overveje, om en særskilt arktisk forsamling i fremtiden kan diskutere sikkerhedspolitisk forhold.

"Hvis man placerer de sikkerhedspolitiske diskussioner et andet sted, eksempelvis ved at oprette særlige arktiske krise- og konflikthåndteringsmekanismer, vil man måske kunne fortsætte med at diskutere de områder, som de arktiske stater har fælles interesser i at håndtere,” siger Camilla Tenna Nørup Sørensen.  

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Camilla Tenna Nørup Sørensen

Lektor, Institut for Strategi og Krigsstudier, Forsvarsakademiet

0:000:00