Tvist om finansiering kan sende hovedstadens nye superbusser i graven: Nu kræver parti en løsning

Der mangler kommunale penge til to nye BRT-linjer i hovedstaden, efter at regeringen har afvist at give lempelig lånefinansiering til projekterne, der derfor virker udskudt på ubestemt tid. Nu vil Enhedslisten med et nyt beslutningsforslag forsøge at presse regeringen til forhandlingsbordet. 

"Vi skal give kommunerne den dispensation," mener Enhedslistens Jette Gottlieb. 
"Vi skal give kommunerne den dispensation," mener Enhedslistens Jette Gottlieb. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Der var egentlig mulighed for, at det første spadestik til den ene af hovedstadens to nye superbuslinjer skulle kunne tages allerede næste år. 

Men den tidsplan er nu skudt til hjørne og alle videre planer om det store infrastrukturprojekt lagt på is på ubestemt tid.

Det sker som konsekvens af en tvist om finansiering mellem de involverede kommuner og regeringen, fortæller Steen Christiansen (S), der er borgmester i Albertslund Kommune.

"Det er stort set umuligt for os at finde den nødvendige finansiering i en tid, hvor vores anlægsbudgetter er så pressede, som de er," siger han.

De to såkaldte bus rapid transit-linjer (BRT) 400s og 200s er en del af Infrastrukturplan 2035, der blev indgået i 2021.

Året efter underskrev de 11 kommuner, som linjerne skal løbe igennem, Region Hovedstaden og Transportministeriet et fælles forståelsespapir for, hvordan projekterne skal blive til virkelighed.

Her aftalte parterne dels, at regeringen ville stille med op til halvdelen af finansieringen af projekterne inden for en ramme på de henholdsvis 950 og 525 millioner kroner, der er afsat til linjerne i Infrastrukturplanen.

Samtidig gjorde kommunerne det klart, at det er en klar forudsætning for begge projekter, at kommunernes bidrag til investeringerne skal ske udenfor det normale anlægsloft, så anlægsarbejdet ikke vil ske på bekostning af andre kommunale investeringer.

Dengang lovede Transportministeriet derfor at undersøge mulighederne for at lånefinansiere kommunernes andel, men før jul kom ministeriet så med en for kommunerne nedslående konklusion.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00