Debat: Der findes andre influencere end Fie Laursen

DEBAT: Der findes langt flere influencere end dem, der fylder mest i den offentlige debat, og mange af dem har styr på både lov og etik, skriver seniorrådgiver hos Center for Digital Pædagogik. 

Af Jonas Ravn
Seniorrådgiver og projektleder, Center for Digital Pædagogik

I den seneste tids debat om influencere er Fie Laursen, ikke overraskende, blevet en uheldig slags galionsfigur for en stor gruppe youtubere, tiktokkere og instagrammere.

Problemet er, at den 23-årige influencer, sammen med kontroversielle youtubere som Rasmus Paludan og Albert Dyrlund, nærmest er de eneste, der bliver nævnt, når snakken falder på influencere med børnefølgere.

Det er et problem, fordi mange forældre derfor fejlagtigt tror, at alle youtubere, instagrammere eller streamere har lige så flosset moral og/eller forhold til dansk lovgivning.

Sandheden er, at der findes en endeløs række kreative unge mennesker, der gennem platformene lærer børn og unge at tegne, lave mad eller måske dygtiggøre sig inden for populære computerspil. Samtidigt med at de er underholdende og forstår at fastholde en krævende og flygtig målgruppe.

Mange bud på handling
Alligevel bliver det naturligt nok de enkelte sager, der peger på behovet for at gøre noget. Det bliver oplagt at stille spørgsmålet: Hvordan regulerer vi på området?

I en verserende debat lige nu tales der om at pålægge udbyderne større ansvar. Platformene indfører nye definitioner på børneindhold. Den enkelte influencer skal have strammere tøjler. Man skal efterleve et etisk kodeks.

Kigger man i kommentarfelterne på de sociale medier under nyhederne om eksempelvis Fie Laursen-føljetonen, må man forstå, at det er forældrene, der skal tage sig sammen og opdrage deres børn til ikke at følge hende.

"Hjernedødt" og "fordummende"
Paradoksalt nok ønsker mange børn og unge, at deres brug af for eksempel Youtube og Tiktok holdes relativt skjult fra deres forældre.

Det udspringer tit af, at de frygter, at forældrenes dom over det indhold, de ser, eller den adfærd, de har på forskellige platforme, kan betyde indskrænkelser af netop deres digitale forbrug.

I Center for Digital Pædagogik har vi ofte hørt forældre omtale indhold på Youtube som “hjernedødt” eller “fordummende”.

Og guderne skal vide, at det ikke er samtlige 500 af de timers video, der hvert minut bliver uploadet til platformen, der gør børn til astrofysikere. Men hvad er "hjernedødt" indhold for en 14-årig?

Stimulerende og lærerigt indhold er noget andet for teenagere, end det er for voksne. Det er, som om nogle forældre glemmer, at de selv har været børn engang. Børn har mere lyst til at dele noget med deres forældre, hvis udgangspunktet ikke er 100 procent skepsis.

Ikke alt indhold er inspirerende
Så hvordan får vi som voksne et bedre og mere nuanceret billede af dem, der fylder i vores børns feeds?

Her er tre bud: 

  1. Se mere Youtube, Instagram og Tiktok med dit barn. Det giver sig selv, at man lærer ved at sætte sig i barnets sted og se det, de ser. Start samtalen et neutralt sted. Spørg og acceptér de svar, du får. Lær den skide dans sammen med dit barn. Bag nu den kage. Støt op, når dit barn føler sig inspireret til kun at spise gult en hel dag. Det vil give dig overskud på kontoen til også at diskutere de negative historier.
  2. Ikke alt indhold er inspirerende. Noget er bare underholdning. Lær dit barn, at man som følger til en “ulykkelig” influencer kan bidrage til at fastholde status quo. Det er fascinerende at være på første parket til ægte drama, men løsningen kan netop være, at man fjerner sig derfra. Måske kan man inspirere andre til at gøre det samme?
  3. Accepter, at der også i fremtiden vil komme historier om brodne kar i influencer-branchen. Styrk de forældrefællesskaber, du allerede er en del af på Facebook eller Aula. Spørg, hvad andre forældre tænker, og hvordan de har sat grænser derhjemme.

Samlet set løser vi ikke udfordringerne med enkelte tiltag. Det giver kun god mening, at juridisk regulering og stærkere håndhævelse af markedsføringsloven samtidig suppleres med etiske kodeks og bedre undervisning og handleanvisninger til børn og voksne. 

Forrige artikel Lektorer: Pædagogik bør altid være en afvigelse fra evidensen Lektorer: Pædagogik bør altid være en afvigelse fra evidensen Næste artikel Debat: Isolation efterlader udsatte familier alene med problemerne Debat: Isolation efterlader udsatte familier alene med problemerne