Debat

LFS: Pædagogmanglen kræver et blik på lønvilkårene

DEBAT: Er uddannelsen, faget, arbejdsvilkårene og ikke mindst lønnen attraktiv nok til at tiltrække ekstraordinært mange unge til pædagoguddannelsen? Desværre ikke, skriver Britt Petersen.

De store årgange går snart på pension, så på den kortere bane må vi uddanne de ansatte pædagogmedhjælpere videre til pædagoger eller assistenter, skriver Britt Petersen.
De store årgange går snart på pension, så på den kortere bane må vi uddanne de ansatte pædagogmedhjælpere videre til pædagoger eller assistenter, skriver Britt Petersen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Som jeg ser udsigterne lige nu, så tror jeg ikke, at vi kan løse pædagogmanglen i København inden for de næste mange år.

Vi har allerede stor pædagogmangel lige nu. De store årgange er på vej på pension, og spørgsmålet er, om uddannelsen, faget, arbejdsvilkårene og ikke mindst lønnen er attraktiv nok til at kunne tiltrække ekstraordinært mange unge til pædagoguddannelsen. Mit svar er desværre ikke.

Kan vi lokke pædagoger fra andre kommuner til at søge jobs i København? Hvis man kan få job i nærheden af, hvor man bor, hvorfor så pendle? Det koster både tid og penge.

Og når vi ser på boligerne i København, så er det nok de færreste, der har råd til at flytte til byen for at arbejde som pædagoger.

Det er helt uforståeligt, at pædagoger har en meget lavere løn end lærere

Britt Petersen
Formand, Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS)

De billige boliger i København er nye og forholdsvis dyre boliger i den almennyttige sektor, så her kræves to indtægter for at få det til at løbe rundt.

Uforståeligt lønniveau
På den kortere bane er der ikke andet at gøre end at uddanne alle de dygtige pædagogmedhjælpere, som vi allerede har ansat, til pædagoger, og så i øvrigt til alle dem, der ikke opfylder optagelseskriterierne til pædagoguddannelsen, skal vi tilbyde den pædagogiske assistentuddannelse, så vi samlet får højnet kompetenceniveauet.

Og så er det rigtigt, at vi i København også har lavet mulighed for "omskoling" af personer med andre uddannelser, dog minimum på bachelorniveau, men det kommer ikke til at batte for alvor i den store mangel.

Vi står overfor overenskomstforhandlingerne lige nu og enten her eller ved ekstraordinær indsats fra Folketinget er man nødt til at se på lønvilkårene.

Det nytter jo ikke, at man på den ene side gerne vil have mange flere pædagoger, og så på den anden side ikke vil være med til at fjerne nogle af de barrierer, der er.

Det er helt uforståeligt, at pædagoger har en meget lavere løn end lærere, når vi nu ved, hvor vigtige de første år af børns liv er for resten af deres liv, og endnu mere uforståeligt at den primære årsag skal findes i, hvordan gruppen blev indplaceret i tjenestemandsreformen fra 1969.

Og så bliver man i alle kommuner nødt til at lave en uddannelsesstrategi for hele det pædagogiske område, så man systematisk får uddannet alle de mange pædagogmedhjælpere, der er ansat, enten til pædagoger eller til pædagogiske assistenter.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan løser vi pædagogmanglen i København?

Fokus på at finde flere pædagoger er blevet aktualiseret af, at et flertal i Folketinget sidste år aftalte at rykke minimumsnormeringerne frem til 2024, og at arbejdsmarkedsparterne i det nye år skal forhandle om overenskomster. 

Men pædagogerne mangler i København. Det har ført til, at seks kommuner, heriblandt København, og Københavns Professionshøjskole er gået sammen om en ny merituddannelse, som på to et halvt år skal omskole akademikere til pædagoger. 

Altinget giver ordet til politikere, interessenter og eksperter, som i en temadebat giver deres bud på, hvordan København får løst manglen på pædagoger. 

Hvilke initiativer skal kommunen satse mere, men også mindre, på? Er det muligt at få flere pædagoger til at arbejde fuldtid? Kan omskolingen af akademikere være en løsning? Og kan kommunen lokke pædagoger fra omegnskommunerne til – eller har kommunerne selv behov for arbejdskraften? 

Her er deltagerne:

  • Annegrete Juul, dekan, Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole
  • Britt Petersen, formand, Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS)
  • Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester, Københavns Kommune
  • Dion Rüsselbæk Hansen, lektor i pædagogik og uddannelsesforskning, Syddansk Universitet 
  • Elisa Rimpler, formand, Bupl
  • Jesper Christensen (S), børne- og ungdomsborgmester, Københavns Kommune
  • Klaus Mygind (SF), gruppeformand og medlem af Børne- og Ungdomsudvalget, Københavns Kommune
  • Lars Qvistgaard, formand, Akademikerne
  • Ole Henrik Hansen, professor ved Institut for Børnevelfærd og Socialt Arbejde på UIT i Norge
  • Stella Mia Sieling-Monas, talsperson, Forældrebevægelsen #Hvorerderenvoksen.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Britt Petersen

Formand, Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS)

0:000:00