By & Havn: Vores økonomi er sund i det lange løb

GÆLD: En kronik i Altinget problematiserer økonomien og fremtiden for byudviklingsselskabet By & Havn. Økonomidirektør Carsten Boll er dog fortrøstningsfuld og forsikrer om både lån og værdisætninger.

Københavns Nordhavn er et af de områder, hvor By & Havn står for udviklingen.
Københavns Nordhavn er et af de områder, hvor By & Havn står for udviklingen.Foto: /ritzau/Ditte Valente
Kasper Kaasgaard
Fakta
By & Havn er ejet af Københavns Kommune (95%) og staten (5%). Selskabet blev stiftet i 2007 som en fusion af Københavns Havn A/S og den del af Ørestadsselskabet I/S, der beskæftigede sig med udviklingen af Ørestad. Metrodelen fra Ørestadsselskabet blev samtidigt til Metroselskabet I/S, som har ansvaret for anlæg og drift af Københavns metro. 

Værdien af arealerne i Ørestad skulle i regi af Ørestadsselskabet I/S have været anvendt til afbetaling af en del af de lån, som blev optaget i forbindelse med anlæg af metroens første tre etaper. Værdien af Københavns Havn A/ S er det statslige finansieringsbidrag til Cityringen. 

Kilde: By & Havn

Der er milliardgæld i det selskab, der har ansvaret for en stor del af byudviklingen i København.

By & Havn, hvis formål lidt firkantet er at skaffe finansieringen for udbygningen af den københavnske metro, skylder omkring 17 milliarder kroner væk og har en negativ egenkapital på -4 milliarder kroner.

Det har fået Knud Erik Hansen og Per Henriksen til at forfatte en kronik, hvor de udtrykker bekymring for, at en stor regning vil blive sendt videre til skatteborgerne – primært i Københavns Kommune, der ejer 95 procent af By & Havn.

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00