Dårlig infrastruktur spænder ben for byudvikling

BOLIGMANGEL: Københavns massive mangel på boliger kan afhjælpes af omkringliggende kommuner, hvor der endnu er plads til at udbygge. Men infrastruktur og en lempelse af Fingerplanen er nødvendig, mener en række borgmestre.

Kystbanestrækningen fra Helsingør til København er ofte kritiseret for ikke at overholde tidsplaner. Det skal forbedres, hvis nordsjællandske kommuner fremover skal aflaste presset på boligmarkedet i København, mener borgmestre.
Kystbanestrækningen fra Helsingør til København er ofte kritiseret for ikke at overholde tidsplaner. Det skal forbedres, hvis nordsjællandske kommuner fremover skal aflaste presset på boligmarkedet i København, mener borgmestre.Foto: Carsten Gregersen/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

I de fjerne kommuner, hvor folk skal fragtes i mere end en time, er infrastrukturen meget afgørende for efterspørgslen på boligerne

Christian Heebøll
Boligøkonom, Copenhagen Economics

Hver måned vokser Københavns Kommune med 800 indbyggere. Ifølge kommunens egne prognoser betyder det, at der om ti år skal opføres 45.000 ekstra boliger, hvis det skal stå mål med efterspørgslen. Og det er noget nært umuligt.

Af samme grund inviterede transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i mandags 27 borgmestre fra hovedstadsområdet til dialogmøde om, hvordan udfordringen skal tackles i samarbejde på tværs af kommunegrænserne.

”Udbuddet af boliger i Københavnsområdet stemmer ikke overens med de typer og den mængde af boliger, som er nødvendig for at imødekomme det eksisterende og ikke mindst fremtidige behov. Derfor skal vi arbejde for sammen at genoprette balancen,” siger ministeren i en pressemeddelelse.

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00