Politisk flertal sætter gang i Femern-byggeri

BYGGESTART: Partierne i forligskredsen bag Femern-forbindelsen er blevet enige om en startdato for byggeriet af en tunnel mellem Danmark og Tyskland.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Emma Qvirin Holst

En ny fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland har været længe undervejs.

Men nu fastsætter et bredt flertal på Christiansborg en startdato for byggeriet af en tunnel under Femern Bælt, der skal føre bil- og togtrafik mellem Rødby og Puttgarden.

1. januar 2021 vil Danmark gå i gang med anlægsarbejdet på den danske side i Rødbyhavn.

"Det er en historisk beslutning, forligskredsen i dag har truffet, om at igangsætte de store anlægskontrakter og påbegynde byggeriet på den danske side. Nu vil vi snart kunne se de store anlægsarbejder gå i gang ved Rødbyhavn. Femern Bælt-forbindelsen bliver en ny port til Europa og en ny port til fremtidens grønne transportløsninger," udtaler transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse.

Det er forligskredsen bag Femern-forbindelsen, som står bag dagens aftale. Kredsen består af Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale, SF, Konservative og Liberal Alliance.

Partierne forventer, at tunnelen vil være klar til at åbne for bilister og togpassagerer i midten af 2029. Det er en forsinkelse i forhold til den oprindelige plan, hvor åbningsåret var 2028. Forligskredsen har undersøgt mulighederne for sætte gang i arbejdet før januar, men det har ikke været muligt på grund af coronakrisen.

Danmark vil ikke afvente tysk domstolsproces
Den nye forbindelse mellem Danmark og Tyskland kom på tale første i gang i Folketinget i 1991, da den daværende trafikminister Kaj Ikast (K) indgik en aftale om Øresundforbindelsen mellem Sverige og Danmark.

Det er dog først i 2007, at Danmark og Tyskland lavede en politisk aftale om Femern-forbindelsen. Sidenhen har en manglende tysk myndighedsgodkendelse forsinket starten på byggeriet.

Den godkendelse kom omsider i slutningen af 2018, men den er i øjeblikket gennem en klageproces ved de tyske domstole.

Det forhindrer dog ikke de danske partier i at godkende opstarten af den danske del af byggeriet.

"I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side. Det betyder, at der nu bliver skabt mange nye arbejdspladser på Lolland, der dermed bidrager til at sætte gang i økonomien igen," udtaler Benny Engelbrecht.

Det er forventningen, at Tyskland kan starte sit arbejde på tunnelen i midten af 2022.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

0:000:00