Debat

R: Ghettolejligheder kan sagtens danne ramme for ukrainske flygtninge

Allerede inden flygtningestrømmen fra Ukraine tog til, forekom regeringens nedrivningsplaner af lejligheder i de såkaldte ghettoer hovedløse og populistiske. Nu forekommer det direkte tåbeligt, skriver Radikales boligordfører.

Det er regeringens forventning, at vi muligvis vil modtage op til 100.000 flygtninge fra Ukraine, som det påhviler Danmark at huse på værdig vis, skriver Susan Kronborg (R). (arkivfoto: Ukrainske flygtninge indkvarteret i Center Dokkedal)
Det er regeringens forventning, at vi muligvis vil modtage op til 100.000 flygtninge fra Ukraine, som det påhviler Danmark at huse på værdig vis, skriver Susan Kronborg (R). (arkivfoto: Ukrainske flygtninge indkvarteret i Center Dokkedal)Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Susan Kronborg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De ukrainske flygtninge kommer med sår på sjælen og har brug for en bolig, et arbejde, en hverdag. Det gælder for ukrainske flygtninge ligesom alle andre flygtninge, der også har brug for en sikker havn.

Så imens regeringen afskærer en afghansk og en syrisk flygtning fra at afslutte studentereksamen, kan de ukrainske flygtninge heldigvis påbegynde skole og arbejde ”straks” og dermed få en meningsfuld tilværelse i Danmark.

Temadebat

Hvordan indkvarterer vi 100.000 flygtninge?
Godt 23.000 ukrainske flygtninge har siden midten af marts og frem til 19. april søgt om opholdstilladelse efter særloven, og regeringen forbereder sig på at modtage op mod 100.000 flygtninge i alt.

Men hvor skal de indkvarteres? 

Det er kernen i en ny temadebat på Altinget By og Bolig, hvor politikere, forskere og organisationer vil debattere spørgsmålene:

Hvordan finder vi plads til 100.000 ukrainere? Hvordan skal flygtningene fordeles, og hvordan skal de indkvarteres? Hvem skal betale, og hvor meget må det koste? Og er der noget, der står i vejen for de bedste løsninger?

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Der har imidlertid været røster fremme i debatten om, hvorfor ukrainere kan få en lejlighed, når eksempelvis 68-årige Bo er henvist til en seng hos en kammerat. Og det er selvfølgelig en ulykkelig situation, at det ikke i det nævnte tilfælde er lykkedes for Helsingør kommune at finde en egnet bolig i byen.

Ukrainerne er dog generelt i en anden mere fleksibel situation, da de ikke har præferencer til, hvor de ønsker at bo i Danmark. Den helt lavpraktiske indgangsvinkel er hermed, at de ukrainske flygtninge finder bolig i de kommuner, der efterspørger dem. For der er mange kommuner, som selvfølgelig meget gerne vil hjælpe, og som samtidig råder over ledige almene boliger.

Ghettolejligheder bør ikke rives ned
Danmark har indtil videre modtaget cirka 20.000 flygtninge fra Ukraine. Det er regeringens forventning, at vi muligvis vil modtage op til 100.000 flygtninge fra Ukraine, som det påhviler Danmark at huse på værdig vis.

Det er en enorm opgave, som kræver (radikal) nytænkning.

Lad os begynde med regeringens nedrivningsplan vedrørende lejligheder i de såkaldte ”ghettoer”. Allerede forinden flygtningestrømmen fra Ukraine tog til, forekom regeringens nedrivningsplaner i bedste fald hovedløse og populistiske. Jeg har som boligordfører trods direkte anmodning herom, kunnet kigge langt efter klimaregnskaber omfattende først nedrivning og derefter genopførelse af op til 22.000 almene boliger.

Efter flygtningestrømmene fra Ukraine, forekommer det nu direkte tåbeligt at nedrive disse egnede boliger. De almene ghettolejligheder kan sagtens danne ramme for ukrainske flygtninge. Så tilbage i skrivebordsskuffen med den tåbelige plan.

De almene ghettolejligheder kan sagtens danne ramme for ukrainske flygtninge

Susan Kronborg (R)
Boligordfører

Derudover findes der ledig boligkapacitet i særdeleshed uden for landets større byer. Regeringen har netop fremsat lovforslag om, at det tillades kommuner at udleje beboelseslejligheder, med henblik på at mulige tilflyttere kan "test-bo" kommunen. På den vis kan man lokke flere til de affolkede kommuner.

Fra kontorbygninger til kollegier
Der er også kapacitet på det private udlejningsmarked. Flere store private udlejere i blandt andet Aarhus har således meget beundringsværdigt tilbudt deres ledige lejligheder gratis til ukrainerne.

Selv med de mange private flotte tiltag, er vi dog på nuværende tidspunkt ikke i nærheden af 100.000 ledige boliger. Det skal dog understreges, at halvdelen af de ukrainske flygtninge er børn. Vi kommer således til at overveje mere håndfaste tiltag.

Først og fremmest vil det være oplagt, at boligministeren gennemser mulighederne for at tomme kontorbygninger ombygges til kollegier.

Radikale ønsker således, at starte en flyttekæde ved at skaffe kollegieværelser til de studerende. Der er mange studerende fra alle dele af landet, som flytter til universitetsbyerne og mangler et fællesskab i den nye by.

Læs også

Tankegangen er således, at hvis der er tilstrækkeligt med kollegier, vil det frigive lejligheder til øvrige befolkningsgrupper. Og selv om det naturligvis ikke i forhold til den aktuelle katastrofe er afgørende, har det videre en betydning, at det for klimaregnskabet ofte er mere hensigtsmæssigt at benytte bestående kapacitet end at bygge nyt.

Derudover skal der ses på bopælspligten. Det gælder både reglernes udformning, men også bedre værktøjer til at kontrollere at en bopælspligt er overholdt.

Så min faste forventning er: Wir schaffen das.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Susan Kronborg

Fhv. MF (R)
cand.jur. (1994), L.LM (2007)

0:000:00