Regeringen opfører ny ø ud for Amager: "Det koster cirka nul kroner"

FREMTIDENS KØBENHAVN: Den nye ø, Lynetteholmen, skal stå endeligt klar i 2070 og rumme 35.000 beboere. Projektet involverer ny havnetunnel og metroforbindelse.

Regeringen og Københavns Kommune præsenterer fredag formiddag ambitionen om at anlægge en ny ø mellem Nordhavn og Refshaleøen.

"Her skal der være land, hvor der i dag er vand," siger statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og skæver i retning af den opstillede fladskærm, der illustrerer Lynetteholmen – navnet på den kommende ø.

Øen, der kommer til at huse 35.000 beboere og 35.000 arbejdspladser, skal efter planen stå endeligt klar i 2070. Rejsegildet til det første boligbyggeri kan dog finde sted allerede i 2035.

Salget af grundene skal desuden finansiere en havnetunnel fra Nordhavn til det sydlige Amager og en metroforbindelse til Lynetteholmen.

Løkke kalder projektet for "et Kinder-æg"
Selv kalder statsministeren det ambitiøse projekt for "et slags Kinder-æg", der skal løse tre fremtidige problematikker.

Den stigende boligefterspørgsel, bedre trafikale forhold i byen og klimasikring i form af beskyttelse af København mod stigende vandstande.

"Med Lynnetteholmen nord for Refshaleøen bliver det langt lettere at beskytte Københavns Havn og dermed København by mod stigende vandstande. Det er rettidig omhu," siger statsministeren, der på pressemødet i Statsministeriet spejlsal var flankeret af overborgmester Frank Jensen (S), erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Den nye bydel Lynetteholmen i København skal have plads til 35.000 borgere og et tilsvarende antal arbejdspladser.

Sidstnævnte understreger, at opførelsen af de 35.000 nye boliger skal afhjælpe de stigende boligpriser i og omkring København.

"Med Lynetteholmen tager vi et meget stort skridt til at sikre et større udbud af boliger på længere sigt. En forudsætning for, at vi kan bygge på Lynetteholmen, er, at der skabes ordentlige forbindelser for både biler og offentlig transport," siger ministeren med reference til havnetunnelen og metroforbindelsen.

Ole Birk: Det koster cirka nul kroner
Ifølge ministeren skal projektet være økonomisk løftestang til finansieringen af infrastrukturen, hvor indtægterne blandt andet kommer fra salget af grundene på Lynetteholmen.

På spørgsmålet om projektets omkostninger, lyder det kækt fra Ole Birk Olesen:

"Det koster cirka nul kroner. Vi modtager penge for at modtage jorden, som finansierer metalpladerne rundt om øen. Dermed får vi en gratis ø, som man så kan sælge grunde til bagefter. Salget af de grunde skal især finansiere havnetunnelen," siger Ole Birk Olesen.

Nyt datterselskab under By & Havn
Økonomien skal varetages i et nyt datterselskab under det eksisterende By & Havn, der tidligere har stået for metroringen og udviklingen af områderne i Ørestaden og Nordhavn, som er finansieret under tilsvarende konstruktion.

"Vi etablerer et fælles selskab mellem staten og Københavns Kommune under By & Havn, hvor vi ejer 50 procent af selskabet hver," siger overborgmester Frank Jensen (S), der kalder By & Havn et "naturligt sted" at placere det.

Aftalen mellem regeringen og Københavns Kommune opererer med to forskellige linjeføringer for en ny østlig omfartsvej i København, der skal etableres som en tunnel.

Samtidig understreger borgmesteren, at mindst en fjerdedel af boligerne på Lynetteholmen skal være almene boliger.

"Det bliver en københavnsk bydel med strand og grønne områder og en stor andel almene boliger, så der også kan bo mennesker med ganske almindelige indkomster," siger overborgmesteren.

Det videre arbejde med at realisere de store planer kræver opbakning fra et flertal i såvel Folketinget som Københavns Borgerrepræsentation.

EL siger ja til ø, men nej til havnetunnel
Enhedslisten i Københavns Borgerrepræsentation er overvejende positiv over for anlægget af den nye ø, men afviser idéen om havnetunnelen.

"En havnetunnel er ingeniørkunst fra 1960’erne og passer meget dårligt ind i et moderne byudviklingsprojekt, der først skal stå klart om 30 til 50 år. Til den tid vil bilen ikke spille nogen hovedrolle i en storby som København, hvor trafikken af hensyn til klima, trængsel og luftforurening vil basere sig på kollektiv transport, cykler og gang," siger miljø- og teknikborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

Hun er heller ikke tilfreds med mængden af almene boliger på Lynetteholmen.

"Det er ikke nok. Hvis vi skal sikre, at billige almene boliger og gode grønne områder bliver de bærende elementer ved en ny boligø, er det afgørende, at alle grundene ikke skal sælges til markedspriser," siger hun.

,

Forrige artikel Dårlig infrastruktur spænder ben for byudvikling Dårlig infrastruktur spænder ben for byudvikling Næste artikel Ny platform skal give danskerne bedre indsigt i demokratiske processer Ny platform skal give danskerne bedre indsigt i demokratiske processer