Eksperter: Kriseramte vælgere vil noget nyt

FORNYELSE: En britisk valgkamp vil igen kunne inspirere danske kampagnefolk - krisen stiller krav om fornyelse, mener eksperter.
Nick Clegg og den britiske valgkamp kan inspirere de danske partier - f.eks. til gennem sociale medier at opnå direkte kontakt til vælgerne, mener danske eksperter.
Nick Clegg og den britiske valgkamp kan inspirere de danske partier - f.eks. til gennem sociale medier at opnå direkte kontakt til vælgerne, mener danske eksperter.
Peter Baggesgaard Hansen

Det, der appellerer i dag, er at sige, at man vil gøre op med det gamle. Det er fornyelsen, der virker. Det så vi med Obama, og det ser vi nu i England med Nick Clegg.

Lars Hovbakke Sørensen
Lektor, Aarhus Universitet

Den britiske valgkamp vil igen komme til at inspirere partierne herhjemme.

Ifølge lektor i historie ved Aarhus Universitet Lars Hovbakke Sørensen er det noget nyt, de danske partier kan tage ved lære af i den engelske valgkamp denne gang:

"I slutningen af 90'erne fik man vælgere ved at gå mod midten. Det ser ud til, at det er noget andet, der skal til i dag - særligt fordi begge fløje allerede er gået mod midten. Det, der appellerer i dag, er at sige, at man vil gøre op med det gamle. Det er fornyelsen, der virker. Det så vi med Obama, og det ser vi nu i England med Nick Clegg," siger Lars Hovbakke Sørensen.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00